logo fafo 194x64
Dropout from education
Dropout from education

Contact

Dropout from upper secondary education, particularly in vocational education and training, and among boys with immigrant background, is a continuous concern in the public debate. Media’s focus is directed towards political interventions, social inequalities and youth risking permanent labour market marginalisation. In the debates, drop-out has been depicted as the knowledge society’s ‘weak spot’, where the government’s logic of efficiency and economic growth meets the citizens’ hopes for self-realisation and taking charge of one’s life projects. The research conducted at Fafo in this field, seeks to address and problematize our understanding of the phenomenon. What is really dropout, when does it become a problem, and to who? Research interests cover how the education system could and should be designed in order to ensure social inclusion.

Fafo takes part in a broadly composed national research network on dropout, education and the significance of local labour markets.

Publications

  • Kirkebøen, L. J., Kotsadam, A., Raaum, O., Andresen, S. &  Rogstad, J. (2017). Effekter av satsing på økt lærertetthet på ungdomstrinnet. Rapporter 2017/39.  Oslo – Kongsvinger: Statistisk sentralbyrå.

  • Olsen, O. J., Reegård, K., Seland, I. og Skålholt, A. (2015), Læringsmiljø og gjennomføring. i Høst, H. (red.) Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport, Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Oslo: NIFU, Fafo, HiOA, Bergen: Universitetet i Bergen
  • Rogstad, J. (2015). Den flerkulturelle utfordring: Mellom retten til likhet og lik rett til forskjell. I B. Bungum, U. Forseth & E. Kvande (red.), Norsk nirvana? Internasjonalisering og den norske modellen i arbeidsliv og velferdsstat. Bergen: Fagbokforlaget.

  • Rogstad, J. (2015). IDOL-generasjonen. Publisert i skriftserie for ISCO-Group.
  • Olsen, O. J., Reegård, K., Skålholt, A. og Seland, I. (2014), På sporet av kvaliteter i lærlingenes læringsmiljø og overgang mellom skole og læretid. I H. Høst (red.) Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen, Rapport 3 Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Fokus på bedriftsopplæringen, side 17-80. Oslo: NIFU, Fafo, HiOA, Bergen: Universitetet i Bergen
  • Reegård, K. & Rogstad, J. (2013). Hvem snakker med de frafalne? Kronikk. Aftenposten, 11.9.
  • Olsen, O. J. og Reegård, K. (2013), Læringsmiljø og gjennomføring i lærer- og elevperspektiv i tre yrkesfaglige opplæringsløp. i H. Høst (red.) Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen, Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Fokus på skoleopplæringen, side 17-72. Oslo: NIFU, Fafo, HiOA, Bergen: Universitetet i Bergen
  • Raaum, O., Rogstad, J., Røed, K. & Westlie, L. (2009). Young and Out: An Application of a Prospects-Based Concept of Social Exclusion. Journal of Socioeconomics, 38(1), 173−187.
  • T. Midtsundstad (2000). Oppfølgingstjenesten - hvor vellykket? Spesialpedagogikk, nr. 5 2000.

  • J.B. Grøgaard, T. Midtsundstad & Marit Egge (1999), "Føle opp - eller forfølge?", I Evalueringen av Reform 94. Sammendrag av sluttrapportene. Oslo: Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet.

  • J. B. Grøgaard & T. Midtsundstad (1999),"Oppfølgingstjenesten - Quo Vadis?", R. Kvalsund m.fl. (reds), Videregående skole ved en skilleveg. Oslo: Tano-Aschehoug.

  • T. Midtsundstad (1996), "Felles ansvar, tvang eller god vilje?", I Blichfeldt m.fl. (reds.), Utdanning for alle. Evaluering av Reform 94. Oslo: Tano-Aschehoug.

  • T. Midtsundstad (1996). Reform 94 and the Follow-Up Service in Norway, In Youth unemployment in the North - young people on the labour market and actions to combat  unemployment. TemaNord 1996:592. Copenhagen: The Nordic Council of Ministers.

  • T. Midtsundstad (1996), "Reform 94 og oppfølgingstjenesten i Norge", I Ungdomsarbedsløshet i Norden - ungdomarne på arbedsmarknaden og indsatser for at bekjampa arbedsløshed. TemaNord 1996:575. København: Nordisk Ministerråd.

Fafo-reports

  • Silje Andresen, Aina Fossum, Jon Rogstad og Bjørn Smestad
    Evaluering av matematikkeksamen på 10. trinn våren 2017
    Fafo-rapport 2017:36
  • Silje Andresen, Mathilde Bjørnset, Kaja Reegård og Jon Rogstad
    Tilpasninger og konsekvenser av fraværsgrensen i videregående opplæring
    Fafo-rapport 2017:33
  • Erika Braanen Sterri, Silje Andresen, Kaja Reegård og Jon Rogstad
    Rett til videregående opplæring for voksne
    Fafo-rapport 2015:27
  • Jens B. Grøgaard, Tove Midtsundstad og Marit Egge
    Evaluering av Oppfølgingstjenesten i Reform 94
    Fafo-rapport 263
  • Marit Egge
    Arbeidsmarkedstiltak og tilrettelagt opplæring som virkemidler for å sikre utdanningsretten og oppfylle ungdomsgarantien
    Fafo-rapport 259
  • Marit Egge
    Samtaleintervjuer med 16 ungdommer
    Fafo-rapport 241

Fafo-papers

Other Fafo publications

Management

Where we are