- Forskningstema
- Migrasjon, integrasjon og kompetanse
- Livslang læring

Forskere
Aktive prosjekter
Fullførte prosjekter
Vi studerer vilkår for læring, med vekt på læring i arbeidslivet. Vi er opptatt av hvilke rammebetingelser som bidrar til kompetanseutvikling for den enkelte og for samfunnet.
Publisering
Midtsundstad, T. (2019). A review of the research literature on adult learning and employability, European Journal of Education, vol. 54(1): First published online: 05 February 2019. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12321
Midtsundstad, T. & Nielsen, R.A. (2019). Lifelong learning and the continued participation of older Norwegian adults in employment, European Journal of Education, vol. 54(1): First published: 11 February 2019. DOI: https://doi.org/10.1111/ejed.12322
Dejardin, R., Olsen, D.S. & Midtsundstad, T. (2019). Active ageing and older learners – skills, employability and continued learning (editorial). European Journal of Education, 54(1): First published online: 06 February 2019 https://doi.org/10.1111/ejed.12327
Midtsundstad, T. & Nielsen, R.A. (2018). Lifelong learning and the continued participation of older Norwegian adults in employment . Nordic Working Life Conference 2018, Oslo 13.-15. June.
T. Midtsundstad (2015). Tiltak for å holde på eldre arbeidstakere. I H. Dale-Olsen (red.), Norsk arbeidsliv i turbulente tider. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Svalund, J., Casinowsky, G. B. et al. (2013). Stress testing the Nordic models: Manufacturing labour adjustments during crisis. European Journal of Industrial Relations, 19(3), 183-200.
Fafo-rapporter
-
Ragnhild Steen Jensen, Mona Bråten, Jørgen Svalund og Niri TalbergFafo-rapport 2018:30
-
Beret Bråten og Hanne BogenErfaringer fra bydel Gamle Oslo, Drammen og BergenFafo-rapport 2015:39
-
Erika Braanen Sterri, Silje Andresen, Kaja Reegård og Jon RogstadRett til videregående opplæring for voksneFafo-rapport 2015:27
-
Hedda Haakestad og Erika Braanen SterriUtjevning eller mot nye kompetansegap?Fafo-rapport 2015:09
-
Anne Britt Djuve, Hedda Haakestad og Erika Braanen SterriGrunnskoleopplæring og videregående opplæring som tiltak i introduksjonsordningen for nyankomne innvandrereFafo-rapport 2014:34
-
Beret Bråten og Hedda HaakestadEvaluering av et forsøk i seks barnehagerFafo-rapport 2014:24
-
Tove Mogstad Aspøy og Beret BråtenHvordan barnehageansattes kompetanse om språk kan styrkesFafo-rapport 2014:07
-
Tove Mogstad Aspøy, Heidi Nicolaisen og Torgeir NyenEn kartlegging av fire arbeidsfeltFafo-rapport 2013:35
-
Tove Mogstad Aspøy og Jon RogstadRekrutteringsbehov i maritim næring fram mot 2020Fafo-rapport 2013:28
-
Miriam Latif Sandbæk, Ida Hjelde og Jon RogstadEn evaluering av Videreutdanning i veiledning i flerkulturelt helsearbeidFafo-rapport 2012:44
-
Lene Bore, Torgeir Nyen, Kaja Reegård og Anna Hagen TønderFafo-rapport 2012:23
-
Kaja Reegård og Jon RogstadBetydningen av sjøbasert erfaring i maritim næring fram mot 2020Fafo-rapport 2012:22
-
Ulf Blossing, Anna Hagen, Torgeir Nyen og Åsa SöderströmSluttrapport fra evalueringen av et statlig program for skoleutviklingFafo-rapport 2010:01
-
Anna Hagen og Torgeir NyenSluttrapport fra evalueringen av «Kompetanse for utvikling. Strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen 2005–2008»Fafo-rapport 2009:21
-
Anna Hagen og Marjan NadimDelrapport 3 Liv og arbeid – mulighetenes arbeidsliv for alle? Et prosjekt om forutsetningene for et bedre og lengre yrkeslivFafo-rapport 2009:10
-
Odd Bjørn UreA Deflating Policy Balloon or an Act of Piecemeal Implementation?Fafo-report 2007:30
-
Magne Bråthen, Torgeir Nyen og Anna HagenFordeling, omfang og finansieringFafo-rapport 2007:04
-
Erik Døving, Odd Bjørn Ure, Anita Tobiassen og Dagfinn HertzbergSluttevalueringFafo-rapport 551
-
Åsmund Arup SeipRegulering av arbeidsvilkår for lærere i NordenFafo-rapport 507
-
Torgeir NyenFafo-rapport 501
-
Anna Hagen og Torgeir NyenFafo-rapport 478
-
Winfried Ellingsen, Kari Folkenborg og Stig-Erik JakobsenBehov, innhold og organiseringFafo-rapport 463
-
Anna Hagen og Sveinung SkuleFafo-rapport 461
-
Torgeir Nyen, Anna Hagen, Sveinung SkuleFafo-report 443
-
Torgeir NyenFafo-rapport 435
-
Torgeir Nyen, Anna Hagen, Sveinung SkuleFafo-rapport 434
-
Erik Døving, Kari Folkenborg, Stig-Erik Jakobsen, Sveinung SkuleFafo-rapport/SNF-rapport nr. 7 2003
-
Anna Hagen, Elin Svensen og Kari FolkenborgEn kartlegging av erfaringer med kompetansedokumentasjon for flyktninger og innvandrereFafo-rapport 388
-
Sveinung Skule og Bjørn AndersenEvaluering av TBL og Fellesforbundets dokumentasjonsordning for arbeidslivetFafo-rapport 363
-
Elin SvensenMotivasjon for deltakelse i grunnskoleopplæringFafo-rapport 340
-
Sveinung Skule og Anders N. ReichbornEn kartlegging av lærevilkår i norsk arbeidslivFafo-rapport 333
-
Sveinung Skule, Anders N. ReichbornLearning-conducive work (Translated from 333)Fafo-report 2002
-
Lars-Henrik JohansenSammenlikninger av etter- og videreutdanning mellom bransjer og internasjonaltFafo-rapport 278
-
Lisbet Berg, Eivor Bremer Nebben og Åsmund Arup SeipEn studie av ti statlige virksomheterFafo-rapport 268
-
Jens B. GrøgaardEffekten av Voksenopplæringens kurstilbud under og etter militærtjenestenFafo-rapport 251
-
Anders N. Reichborn, Arne Pape og Kjersti KlevenDokumentasjon av realkompetanse fra arbeidslivetFafo-rapport 245
-
Knut Arild Larsen, Frode Longva, Arne Pape og Anders N. ReichbornEn gjennomgang av etter- og videreutdanning i norske bedrifterFafo-rapport 212
-
Leif E. MolandMål, organisering og økonomi i norsk voksenopplæringFafo-rapport 152
-
Leif E. MolandOpplysningsorganisasjonenes bidrag til norsk voksenopplæringFafo-rapport 120
-
Hanne Bogen og Jens B. GrøgaardEn undersøkelse av ledighet blant vernepliktige soldater ved dimisjonFafo-rapport 074
Fafo-notater
-
Ragnhild Steen Jensen og Nina K. LidahlEn følgeevalueringFafo-notat 2018:10
-
Tove Mogstad Aspøy og Anna Hagen TønderEn litteraturgjennomgangFafo-notat 2012:17
-
Odd Bjørn UreSix cases collected from maritime and offshore environmentsFafo-paper 2010:21
-
Anna Hagen og Aris KaloudisOppsummeringsnotat fra en seminarrekkeFafo-notat 2008:14
-
Jon Horgen Friberg og Anne Britt DjuveQualification and labour market integration of immigrants and refugeesFafo-paper 2004:22
-
Sveinung Skule og Odd Bjørn UreIdentification and validation of non-formal and informal learningFafo-paper 2004:21
-
Sveinung SkuleThe role of the social partners in developing and implementing lifelong learning policiesFafo-paper 2004:20
-
Anna Hagen, Torgeir Nyen, Kari FolkenborgFafo-notat 2004:03
-
Odd Bjørn Ure og Sveinung SkuleEn evaluering av Norgesuniversitetets første virkeårFafo-notat 2003:02
-
Sigmund AslesenUtfordringer og hovedstrategierFafo-notat 2000:11
-
Bjørn Andersen, Anna Hagen og Sveinung SkuleKommunesektoren som arbeidsgiver og skoleeierFafo-notat 2000:08
-
Line Eldring og Sveinung SkulePraksis, behov og utfordringerFafo-notat 1999:16
-
Marit EggeImproving student motivation for lifelong learningFafo-paper 1999:14