Skip to main content

Fafopodden

#3: Alt vi har lært om fraværsgrensa

Mandag 11. oktober er fraværsregelen i videregående skole tilbake, etter å ha blitt satt på gangen under korona-pandemien.

Regelen ble først innført i 2016 av Solberg-regjeringen og medfører at du stryker i fag du hvor har mer enn 10 prosent udokumentert fravær.

Målet var å få flere elever til å få mer nærvær og oppfølging på skolen, og å få flere til å bestå eksamen. Dette for å dempe frafallet – altså at elever slutter på skolen før de får vitnemål.

Protestene mot den nye regelen var store, særlig fra elevene. Men også rektorer, lærere, foreldre og opposisjonspartiene på stortinget engasjerte seg i saken, for eller mot. Også fastleger og – uventet nok – kjøreskoler kom på banen.

I denne Fafopodden ser vi nærmere på hvordan den nye regelen har virket. Har den hjulpet flere til å få vitnemål? Hvem har fått det bedre – og hvem har fått det verre? Og hvor står vi nå når det gjelder å hjelpe flere til å fullføre videregående skole?

For å lose oss gjennom har vi samlet tre forskere rundt bordet som har bidratt til en ny bok om fraværsgrensen:

  • Jon Rogstad, NOVA / OsloMet,
  • Mathilde Bjørnset, NOVA / OsloMet,
  • Marianne Takvam Kindt, NIFU

Samtalen ledes av Anna Hagen Tønder, forskningsleder ved Fafo på området migrasjon, integrasjon og kompetanse.

Boka kan leses gratis på nettet: Cappelen Damm Undervisning.