Seminar rettet mot fagfolk på feltet (se praktisk info)
Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?
Hvordan kan vi få innsikt i flyktningbarns erfaringer på en måte som ivaretar deres perspektiver og stemmer? Hvilke metoder egner seg for å utforske deres opplevelser av flukt, asylprosess og hverdagsliv i Norge?
-
Strømmes ikke – kun oppmøte
-
Enkel servering
-
Kaffe/te
Barn og unge på flukt har unike erfaringer som bare de selv kan formidle. Likevel har deres stemmer ofte vært fraværende i utredninger og forskning om deres situasjon. Barnekonvensjonens artikkel 12 slår fast at barn har rett til å bli hørt i saker som angår dem – men hvordan sikrer vi at forskningsmetodene vi bruker, faktisk gir rom for deres perspektiver?
Dette seminaret vil utforske ulike kvalitative metoder som er brukt for å belyse flyktningbarns erfaringer. Innlederne representerer ulike forskningsmiljøer og organisasjoner som har jobbet med å inkludere barn og unge i kunnskapsproduksjon.
Seminaret er åpent for forskere og andre som arbeider med kunnskapsproduksjon der flyktningbarns perspektiver er en relevant kilde til innsikt.
Program
11:00 – 11:10
Velkommen
Introduksjon til seminaret og dagens tema.
11:10 – 11:40 | Innlegg 1 | Sara Lembrechts
Aksjonsforskning med enslige mindreårige flyktninger
Om å involvere flyktningbarn aktivt i forskningsprosesser for å skape kunnskap sammen.
11:40 – 12:10 | Innlegg 2 | Dania Omar og Marit Sanner, Forandringsfabrikken
Erfaringer fra Forandringsfabrikken
Hvordan Forandringsfabrikken har innhentet kunnskap fra barn med fluktbakgrunn, og hvilke metodiske grep som har vært viktige.
12:10 – 13:00 | Lunsjpause
13:00 – 13:30 | Innlegg 3 | Grete Vandvik og Tirill Sjøvoll, Redd Barna
Visuelle metoder i intervjuer med barn
Hvordan tegneøvelser og andre visuelle verktøy kan brukes til å få innsikt i flyktningbarns opplevelser, med eksempler fra En alvorlig stor melding.
13:30 – 14:00 | Innlegg 4 | Øyvind Grønlie, Comte Bureau
Brukerinvolvering i design av en barnevennlig asylprosess
Hvordan flyktningbarns erfaringer ble innhentet i prosjektet En mer barnevennlig asylprosess, og hvilken rolle visuelle virkemidler og ekspertgrupper spilte.
14:00 – 14:30 | Pause
14:30 – 15:00 | Innlegg 5 | Anette Boye Koch
Ikke-verbale metoder i barnehageforskning
Hvordan danske forskere har byttet ut intervju med observasjon og lekeeksperimenter for å forstå barnehagebarns hverdag og erfaringer, og møte barn med likeverd, på deres premisser.
15:00 – 15:30
Felles diskusjon og avrunding
Oppsummering av dagens innlegg, spørsmål og refleksjoner.
15:30 | Slutt
Praktisk info
Seminaret er åpent for forskere og andre som arbeider med kunnskapsproduksjon der flyktningbarns perspektiver er en relevant kilde til innsikt.
For å melde deg på, må du registrere deg via påmeldingsskjemaet vårt.
Deler av seminaret vil foregå på engelsk.