Yrkesmessig attføring er et sentralt virkemiddel i gjennomføringen av den såkalte arbeidslinja, og på 1990-tallet har det vært sterk vekst i antall personer som er under yrkesmessig attføring. Arbeidsmarkedsetaten organiserer ulike typer attføringstiltak, blant annet tiltaket Ordinær skolegang for yrkeshemmede. På oppdrag fra Kommunal- og arbeidsdepartementet – senere Arbeids- og administrasjonsdepartementet – har forskningsstiftelsen Fafo gjennomført en undersøkelse blant personer som ble utskrevet fra attføring med ordinær skolegang som siste tiltak i 1996. Rapporten tar blant annet opp følgende spørsmål:
Hvem benytter tiltaket?
Hva påvirker deltagernes utdanningsvalg?
Hvordan gjennomføres ordinær skolegang for yrkeshemmede?
Hvordan har det gått med deltagerne i ettertid?
Hva fremstår som mest gunstig – å benytte skolegang til å spesialisere sin spesialitet eller lønner det seg kanskje å skifte beite?
Utfallet av skolegang sammenlignes med utfallet av tiltaket hospitering i ordinær bedrift for yrkeshemmede – en undersøkelse som ble rapportert i 1996. Hvis man har merknader på helseprofilen sin, lønner det seg å prøve ut sin ervervsevne i en vanlig bedrift eller er det gunstigere å forbedre sine kvalifikasjoner først?