Informasjon til Fafoister
Oslo, 5. og 6. desember 2024
Onsdag 14/8 – fredag 16/8 er fafoistene samlet på Fafobåten under Arendalsuka 2019. På denne siden har vi samlet all viktig informasjon til staben.
Alle fafoister har faglige og/eller praktiske oppgaver. Dere får konkrete oppgaver i oppsatte tidsrom, utenom det kan man flyte fritt.
Les gjennom det du trenger for å gjøre ditt bidrag! Ønsker du utskrift av teksten nedenfor - velg Chrome nettleser, og bruk Utskriftsknapp. Merk at det også er diverse dokumenter nedenfor som bør lese og som kan lastes ned / skrives ut.
Reisetider
Reisetider
Tirsdag 13/8 tog kl 11.25 fra Oslo S, ankomst Arendal kl. 15.42. Taxi til kaia, ankomst ca kl. 16.00: Anne Inga, Johan, Åse, Jon L, Eli. Har 1 ekstra togbillett, comfort
Tirsdag 13/8 varebil m/utstyr fra Fafo ca kl 11: Stein og Tina
Onsdag 14/8 buss kl 9.00 avreise fra Fafo. Bussen kjører presis.
Før bussavgang kan du forsyne deg med baguett og farris fra Fafo-trappen.
Bussansvarlig: Eivind, 911 31 321 og Bente B 951 23 057.
På bussen får du en konvolutt med ditt lugarnummer, Fafobåtens program + 3 bonger til bruk på kveldsarrangementet onsdag (Quiz kl 19.30). Bongene gjelder 1 drikk (øl, vin, mineralvann, brus eller drink). Båten holder greie på hva bongen er byttet i og sender faktura til Fafo etter reelt forbruk.
Beregnet ankomst Fafobåten, MS Sandnes (som ligger ved Langbryggen, ytterst i Pollen i Arendal) er kl 12.30-13.00. Innsjekk fra kl. 13, og deretter lunsj i 1. klassesalongen kl 13.15. Seminar i Festsalen kl. 12.15-13.15 og kl. 13.15-14.15, deretter seminar i 3 lokaler fra kl. 14.30.
Arrangementer 14-15/8: Konkrete oppgaver i oppsatte tidsrom, utenom det kan man flyte fritt. Se avsnittene «Alle fafoister har oppgave»
Torsdag 15/8 buss kl 17.45 fra Batterikaia ved Fafobåten. Bussen kjører presis. Vi skal på festmiddag til Hisøya, «Hjemme hos Wenche». Ved ankomst Hisøy serveres forfriskning, og det er mulighet for et bad. Til bords kl 19.30. Avreise returbuss kl. 22, og vi settes av på vestsiden av sentrum, så kan man flyte fritt blant serveringsstedene i Pollen.
Fredag 16/8 kl 10.00 avreise fra kaia. Bussen kjører presis.
Utsjekk lugar kl 07.00-10.00.
Fredag 16/8 varebil m/utstyr kjører ca kl 10: Stein og Tina
Program
Fafos program
På Fafobåten 2019 inviterer Fafo til hele 14 seminarer og 1 quiz i Festsalen og 1. klassesalongen og forskerstafett med 15 etapper på Trossedekket. Flere av seminarene har også arrangementsside på Fafos FB-side (del gjerne!) og alle arrangement ligger også på arendalsuka.no
Arrangementene er gratis og åpne for alle, og det er ikke nødvendig med påmelding.
Trykket program deles ut til fafoister på bussen til Arendal, i Fafos telt på kaia og i seminarlokalene på Fafobåten.
Program Forskerstafetten (pdf)
Arrangementsside på Fafos Facebookside
Vi ønsker oppmerksomhet om alle våre arrangementer. På Fafos FB-side har vi lagt ut mange av seminarene. For at vi skal få spredd informasjonen er det fint om alle fra Fafo trykker at de «skal» på arrangementet, eller i det minste at de er «interessert». Enda viktigere er det at dere inviterer deres relevante Facebook-venner til våre arrangementer – det er Fafoistene som har nettverket og må gjøre den jobben.
Her kan du lære: Hvordan invitere til et Facebook-arrangement fra en pc (pdf)
Og ellers gjelder oppfordringen: Lik og del!
Alle fafoister har oppgaver på våre arrangementer
Gjennomføring av arrangementer - alle fafoister har oppgaver
Alle fafoister har faglige og/eller praktiske oppgaver i forbindelse med arrangementene. Nedenfor er kort beskrivelse. Mer informasjon om oppgaver er samlet i pdf'er nedenfor. Der ligger også beskrivelse av lokalene, teknisk utstyr, oppgaver og kjøreplaner.
Vaktliste for arrass og velkomstpersoner: Er du i tvil om hvilke oppgaver du har, og når & hvor?
Møtesenteret har laget en vaktliste for arrangementsassistenter og velkomstpersoner (excel) versjon per 13. aug.
Passer ikke vakttidspunkt? Da må du selv bytte med en annen fafoist, og deretter varsle byttet til Møtesenteret v/Åse, 909 25 097. Det er kun Åse som skal endre i excel-filen.
Du som er ført opp med vakt i Festsal / 1. kl. salong er arrangementsassistent, og vakten starter 15 min før seminarstart. Arbeidsoppgavene er beskrevet i vaktlisten. De som er fra FT / Fellestjenester i vaktlaget er lagansvarlig. Er du usikker på oppgaven? Snakk med lagansvarlig.
Faglig ansvarlig for et seminar? Du må ta deg av kommunikasjonen med innledere og paneldeltakere og sørge for at de er innforstått med innretning og tidsrammer. Du må også sende twittertekst til og i forkant av seminaret, samt bidra til å samle brukernavn på innledere. På Fafobåten må tidsrammene holdes. Det er tett med arrangementer og sterk konkurranse. Kjøreplan for seminaret avklares med deg i forkant, og utskrift vil ligge i sekretariat på MS Sandnes, og i lokalet før seminarstart.
Stafettdeltaker? Du må være flink til å holde 10-15-minuttersrammen, vi anbefaler å øve. Vi anbefaler også at etappen konsentrerer seg om maksimalt tre poenger. Kan være Tre myter, tre tall, tre spørsmål, tre påstander, tre fakta.
Arrangementsassistent? Praktisk gjennomføring, og generelt bistå faglig ansvarlig med det som trengs. NB! Din økt starter 15 min før seminarstart (du bidrar med rigg) og varer 15 min etter seminarslutt (du bidrar med rydding).
Velkomstperson? Ønske publikum og innledere velkommen ved kaia / døren, ta farvel ved avslutning. Vise vei til rett seminarlokale. Besvare spørsmål om programmet, lokaler – evnt lose dem videre til fafoist som kan svare. Velkomststasjonene (på båten og i Fafoteltet på kaia) skal være bemannet før/under/etter alle arrangement.
Litt av hvert - her og der: Jon L og Tina flyter mellom arrangementene og trår til der det trengs. Stein og Alf Tore produserer fortløpende saker til sosiale medier: fotograferer til FB, promoterer på twitter. #fafobåten. Fafoister som ikke twittrer selv kan sende twittertekst til og
Nyttige dokumenter kan lastes ned:
Oppgaver til faglig ansvarlig og arrangementsassistent,
inkl beskrivelse av lokale (møbler, kapasitet), teknisk utstyr, kontaktperson Medvind:
Festsalen (pdf)
1.klassesalongen (pdf)
Trossedekket (pdf)
Kjøreplaner - versjoner per 12. aug
Kjøreplan seminarer i Festsalen (pdf)
Kjøreplan seminarer i 1.klassesalongen (pdf)
Kjøreplan forskerstafetten på Trossedekket (pdf)
Vaktliste for arrangementsassistenter og velkomstpersoner (excel) versjon per 13. aug. NB! Evnt vaktbytte varsles Åse - det er kun hun som skal redigere filen
Alle fafoister har også en stabsseminaroppgave
Stabsseminaroppgaver
Alle fafoister har oppgaver i forbindelse med gjennomføring av våre arrangementer. Men på Arendalsuka passer det å hente impulser fra hvordan andre lager arrangementer og formidling. Fafoistenes stabsseminaroppgave er å orientere seg i programmet og oppsøke arrangementer. Bruk nettet (www.arendalsuka.no) og sosiale medier, oppsøk andre aktører og se hvordan de kommuniserer. Gjør en vurdering om Fafo kan lære noe av det.
I den grad det er plass på våre egne arrangementer er fafoister like velkomne som andre, men vi oppfordrer til å vente og se om det blir fullt av eksterne. Vi aner jo ikke på forhånd hvor mange som kan dukke opp. Alt fra 0-200 er mulig.
Årets Fafobåt: MS Sandnes
MS Sandnes er tidligere rutebåt mellom Stavanger og Bergen. Skipet har seilt som skoleskip, men er nå charterbåt og veteranskip. Fafobåten, MS Sandnes ligger ved kai ved Langbryggen utenfor Pollen, 14. og 15. august. Man går ut på venstre/østsiden av Pollen og finner MS Sandnes, et grønt og hvitt skip. Båten har plass nr 58 i kartet her
Mer om MS Sandnes - lugarer, arrangementslokaler.
MS Sandnes - lugarer, arrangementslokaler
Båten har landstrøm, dvs ikke diesel-lukt.
Båten har ikke:
• wifi – men muligens rekker Arendalsukas nett til båten (se avsnittet Nettilgang). Ellers 4G, men dog ikke på hele båten, pga konstruksjon som sperre
• pc/printer/kopimaskin – men Fafo tar med selv. Sekretariat 2. klassesalong / Damesalong
• hårtørkere, strykebrett – men Fløtten og Østberg har med reisestrykejern
Bade/dusj-mulighet utenom sjø/båten: Sjøbadet (i Gjestehavna, Rådhusgata). Klorvannsbasseng med 26 grader. Åpent kl. 7-20. Herre- og damegarderobe m/låsbare skap (20-kroning som du får i retur). Dagskort kr 100
Overnatting i lugarer
Enkel standard: Lugarene har håndkle og sengetøy. Lugarene har kanskje speil, og kanskje vask. Dusj på gangen, har speil, men ikke stikkontakt i dusjrommet. Dvs medbrakt hårtørker brukes i lugar. Medvind fordeler lugarene. Mange deler. Endringer i overnatting og middagsdeltakelse på torsdag meldes uten opphold til Jon L.
Fafoister som reiser med buss fra Fafo onsdag kl 09.00 får utdelt konvolutt med sitt lugarnummer (samt Fafobåtens program + 3 bonger til bruk på kveldsarrangementet onsdag.
Lugaroversikt legges ikke ut her. Spørsmål ang lugarnumre kan rettes til Helene, Medvind mobil 98 42 68 81 eller Andreas, Medvind, mobil 46 45 39 29
Lokaler
Festsalen: Her holdes seminarer, samt frokoster og middag onsdag, og quiz med bar onsdag kveld. 120 på bord, 200 personer i kino, 150-200 mingling
1.klassesalong: Her holdes seminarer, samt lunsj onsdag og torsdag. 46 personer sittende, 9 fastskrudde bord.
Trossedekket: Her gjennomføres forskerstaffen. Ikke skjerm der. Trossedekket er ute, men under tak. Hvis regn/blåst flyttes stafett til 2. klassesalong
2. klassesalong (22 sitteplasser) og Damesalong (10-12 sitteplasser): Brukes til sekretariatet og stillerom. Her er medbrakt pc/printer/kopimaskin, rekvisita, lager m/kjeks mm.
Medvinds crew og båtens crew.
Medvinds crew
Medvind holder i (om)møblering, tekniker, lugarbestilling, og kan kontaktes dersom vi har spørsmål til båtens mannskap. Hovedansvarlig er Helene Marie Røisland 98 42 68 81.
Andreas – resepsjon / lugarer, 46 45 39 29
Helene – ansvarlig Festsalen, mobiltlf 98 42 68 81
Gustav – ansvarlig 1. klassesalongen, 41 68 03 10
Sarah – ansvarlig servering, 47 36 33 63
Ann Sidsel – tekniker i Festsalen
Båtens crew
Består av båtmannskap og frivillige. I tillegg til renhold av lugarer, bemanne baren, bidrar de også på arrangementene våre (rigger & rydder. Setter frem vann, kaffe (evnt mat). Plast- og pappkrus. Og de lager mat til oss.
Måltider - når / hvor / hva
Måltider - når / hvor / hva
Frokost ons-tors-fre (07.00-09.00): Festsalen. Buffet
Lunsj ons (13.15-14.00): 1. klassesalong. Påsmurte grove/fine rundstykker og lun kyllingsalat
Middag ons (17.45-18.45): Festsalen. Gryterett med vegetaralternativ, og gluten/laktosefritt
Lunsj tors (12.15-13.00): 1. klassesalong. Påsmurte grove/fine rundstykker og lun kyllingsalat
MS Sandnes har bekreftet at det tas hensyn til allergier mot melk, gluten og fisk/skalldyr. Det vil også være vegetaramat.
Festmiddag tors: vi skal til Hisøya, «Hjemme hos Wenche». I år reiser vi med buss, den går presis kl. 17.45 fra Batterikaia ved Fafobåten. Ved ankomst Hisøy serveres forfriskning, og det er mulighet for et bad. Til bords kl. 19.30. Avreise returbuss kl. 22, og vi settes av på vestsiden av sentrum, så kan man flyte fritt blant serveringsstedene i Pollen.
Allergier og dietthensyn er meldt.
Servering på arrangementer.
Servering på alle arrangement:
Seminar i Festsalen og 1. klassesalongen: Kaffe, vann. Frukt, smågodt, kjeks
Forskerstafett på Trossedekket: Vann, smågodt.
I tillegg:
På kveldsarr quiz onsdag 19.30 på MS Sandnes holder baren i Festsalen åpen fra arrangementsstart. Registrerte lag får 1 bong per deltaker. Fafoistene får 3 bonger, deretter betaler man selv. Vi serverer chips og nøtter
På seminaret torsdag kl. 08.30 i 1. klassesalongen serves det enkel frokost til innledere og publikum fra kl. 08.15.
Sultne eksterne innledere og fafoister – vit at vi har:
Fat med 20 halve rundstk, merket ekstern. Kan hentes fra kjøkken ved behov.
100 energibar i sekretariatet (2. klassesalongen / Damesalongen)
Nettilgang
Nettilgang
Nett på båten
Wifi: ikke på båten, men muligens rekker Arendalsukas nett til båten (se nett/passsord nedenfor). Ellers 4G, men dog ikke på hele båten, pga konstruksjon som sperrer.
Trådløst nett i sentrum
Nett: Arendal_FreeWIFI
Passord: Opprett konto og følg veiledningen
Trådløst nett i Arendal kultur- og rådhus
Nettet dekker alle åpne områder inne i rådhuset og Sam Eydes plass.
Nett: Arendalsuka
Passord: Arendalsuka2019
Ladestasjoner på biblioteket
Sentralt i sentrum, på Torvet, ligger Arendal bibliotek. Her er det ledige el-punkt, noe som gir gode muligheter for lading av pc'er, mobiler, nettbrett og lignende. Husk å ta med egen lader.
Reklame & markedsføring
Reklame & markedsføring
Arendalsuka er full av interessante hendelser og vi må rope høyt om våre. Informasjonsavdelingen satser på å være aktiv før og under.
Båtens plassering er i seg selv god reklame, den vil synes godt fra hele Pollen og ha et stort banner med teksten Fafobåten. På kaia har vi både gatebukker og et telt med programmet på plakater. Vi har foldere med program, men Arendalsuka tillater ikke at vi deler dem ut i byen, de må deles ut ved båten. Men vi tror uansett at det er programavisen og nettsidene som er viktigste informasjonskilde for publikum.
Vi trenger også å benytte oss av sosiale medier, spesielt Facebook og Twitter.
Twitter #fafobåten
Vi oppfodrer alle twitrende fafoister til å være aktiv før & under Arendalsuka. Husk å hashtagge din twitter med #fafobåten
Vi ber alle faglige ansvarlige om å pønske ut et par-tre korte poeng eller påstander som vi kan twittre FØR hendelsene for å lokke folk til å komme. Vi oppfordrer alle til å bruke de kanalene de har for å reklamere for hendelsene våre. Dette kan være en god anledning til å finne ut mer om hvordan man kan profilere seg som fagperson på sosiale medier.
Stein og Alf Tore produserer fortløpende saker til sosiale medier: fotograferer til FB, promoterer på twitter. Fafoister som ikke twittrer selv kan sende twittertekst til og
Arrangementsside på Fafos Facebookside
Vi ønsker oppmerksomhet om alle våre arrangementer. På Fafos FB-side har vi lagt ut mange av seminarene. For at vi skal få spredd informasjonen er det fint om alle fra Fafo trykker at de «skal» på arrangementet, eller i det minste at de er «interessert». Enda viktigere er det at dere inviterer deres relevante Facebook-venner til våre arrangementer – det er Fafoistene som har nettverket og må gjøre den jobben.
Her kan du lære: Hvordan invitere til et Facebook-arrangement fra en pc (pdf)
Og ellers gjelder oppfordringen: Lik og del!
Informasjonsavdelingen vil også oppfordre og bistå de faglig ansvarlige i å vurdere om det kan skrives kronikker, eller opprettes kontakter med mediene om oppslag og dekning av hendelsene.
Slik inviterer du Facebook-venner til arrangementer:
Bruksanvisning som slides (pdf)
Arendalsuka - info til arrangør
Info til arrangør fra Arendalsuka
Trafikkregulering i Arendal sentrum
For å sørge for god og trygg gjennomføring av Arendalsuka, både for besøkende og arrangører, er det i samarbeid med politiet besluttet å gjennomføre trafikkreguleringstiltak i Arendal sentrum. Deler av sentrum vil være stengt for trafikk. Les mer om trafikkregulering og søknad om innkjøringstillatelse her.
Gratis parkering på Høgedal. Vi anbefaler alle å parkere på Arendalsukas gratisparkering på Høgedal, 3 km nordvest for Arendals sentrum. Parkeringsplassen egner seg godt for både dagsbesøk og langtidsparkering.
Fra Høgedal er det en 20-minutters spasertur til sentrum. Det er også gode bussforbindelser fra Bjønnes bussholdeplass 5 ganger i timen på dagtid og 1-3 ganger i timen fra kl. 17-22. Aktuelle busser er 112, 113 og 125. Rutetabeller finner du på AKT sin reise-app og www.akt.no.
P-hus. For kortere besøk har vi fire parkeringshus i sentrum. Merk at disse fort fylles opp.
Tilgjengelighet under Arendalsuka
Arendalsuka er en politisk møteplass som skal være åpen for alle. Det er arrangøren av hvert enkelt arrangement som har ansvar for universell utforming av deres arrangement. Vi oppfordrer alle arrangører til å sikre tilgjengeligheten rundt sitt arrangement og tilrettelegge for personer med nedsatt funksjonsevne. Les mer på vår nettside om tilgjengelighet.
Kriterier for deltakelse
Vi minner også om våre kriterier og retningslinjer for deltakelse under Arendalsuka.
Arendalsuka - En trygg møteplass
Arendalsuka er en møteplass som skal fremme demokratiet. Det er derfor viktig for oss å være en trygg møteplass for alle. Vi forventer at alle som deltar på Arendaluka følger våre holdninger:
Du behandler alle, uansett politisk standpunkt, religion, kjønn, alder, hudfarge, seksuell orientering eller funksjonsevne på en respektfull måte.
Debatter og diskusjoner skal foregå på en verdig og respektfull måte.
Under Arendalsuka skal det ikke skje noen form for maktmisbruk eller uønsket seksuell oppmerksomhet.
Arendalsuka ønsker å fremme politisk engasjement blant barn og unge. Husk derfor å gå foran med et godt eksempel.
Opplever du uønsket adferd, oppfordrer vi deg til å kontakte støtteapparatet i din organisasjon. Du kan også ta kontakt med vårt vertskap. Opplever du former for ulovlig adferd, kontakt politiet på tlf. 02800.
Fafobåten ligger i Pollen utenfor Christian Radich