Skip to main content

Seminar rettet mot fagfolk på feltet (se praktisk info)

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

Hvordan kan vi få innsikt i flyktningbarns erfaringer på en måte som ivaretar deres perspektiver og stemmer? Hvilke metoder egner seg for å utforske deres opplevelser av flukt, asylprosess og hverdagsliv i Norge?

  • Strømmes ikke – kun oppmøte
  • Enkel servering
  • Kaffe/te

Barn og unge på flukt har unike erfaringer som bare de selv kan formidle. Likevel har deres stemmer ofte vært fraværende i utredninger og forskning om deres situasjon. Barnekonvensjonens artikkel 12 slår fast at barn har rett til å bli hørt i saker som angår dem – men hvordan sikrer vi at forskningsmetodene vi bruker, faktisk gir rom for deres perspektiver?

Dette seminaret vil utforske ulike kvalitative metoder som er brukt for å belyse flyktningbarns erfaringer. Innlederne representerer ulike forskningsmiljøer og organisasjoner som har jobbet med å inkludere barn og unge i kunnskapsproduksjon.

Seminaret er åpent for forskere og andre som arbeider med kunnskapsproduksjon der flyktningbarns perspektiver er en relevant kilde til innsikt.

Program

11:00 – 11:10
Velkommen

Introduksjon til seminaret og dagens tema.

11:10 – 11:40 | Innlegg 1 | Sara Lembrechts
Aksjonsforskning med enslige mindreårige flyktninger

Om å involvere flyktningbarn aktivt i forskningsprosesser for å skape kunnskap sammen.

11:40 – 12:10 | Innlegg 2 | Dania Omar og Marit Sanner, Forandringsfabrikken
Erfaringer fra Forandringsfabrikken
Hvordan Forandringsfabrikken har innhentet kunnskap fra barn med fluktbakgrunn, og hvilke metodiske grep som har vært viktige.

12:10 – 13:00 | Lunsjpause

13:00 – 13:30 | Innlegg 3 | Grete Vandvik og Tirill Sjøvoll, Redd Barna
Visuelle metoder i intervjuer med barn
Hvordan tegneøvelser og andre visuelle verktøy kan brukes til å få innsikt i flyktningbarns opplevelser, med eksempler fra En alvorlig stor melding.

13:30 – 14:00 | Innlegg 4 | Øyvind Grønlie, Comte Bureau
Brukerinvolvering i design av en barnevennlig asylprosess
Hvordan flyktningbarns erfaringer ble innhentet i prosjektet En mer barnevennlig asylprosess, og hvilken rolle visuelle virkemidler og ekspertgrupper spilte.

14:00 – 14:30 | Pause

14:30 – 15:00 | Innlegg 5 | Anette Boye Koch
Ikke-verbale metoder i barnehageforskning
Hvordan danske forskere har byttet ut intervju med observasjon og lekeeksperimenter for å forstå barnehagebarns hverdag og erfaringer, og møte barn med likeverd, på deres premisser.

15:00 – 15:30
Felles diskusjon og avrunding
Oppsummering av dagens innlegg, spørsmål og refleksjoner.

15:30 | Slutt

Praktisk info

Seminaret er åpent for forskere og andre som arbeider med kunnskapsproduksjon der flyktningbarns perspektiver er en relevant kilde til innsikt.

For å melde deg på, må du registrere deg via påmeldingsskjemaet vårt.

Deler av seminaret vil foregå på engelsk.

For spørsmål, ta kontakt med Ragna Lillevik på .