Skip to main content

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

Hvordan kan vi få innsikt i flyktningbarns erfaringer på en måte som ivaretar deres perspektiver og stemmer? Hvilke metoder egner seg for å utforske deres opplevelser av flukt, asylprosess og hverdagsliv i Norge?

Barn og unge på flukt har unike erfaringer som bare de selv kan formidle. Likevel har deres stemmer ofte vært fraværende i utredninger og forskning om deres situasjon. Barnekonvensjonens artikkel 12 slår fast at barn har rett til å bli hørt i saker som angår dem – men hvordan sikrer vi at forskningsmetodene vi bruker, faktisk gir rom for deres perspektiver?

Dette seminaret vil utforske ulike kvalitative metoder som er brukt for å belyse flyktningbarns erfaringer. Innlederne representerer ulike forskningsmiljøer og organisasjoner som har jobbet med å inkludere barn og unge i kunnskapsproduksjon.

Seminaret er åpent for forskere og andre som arbeider med kunnskapsproduksjon der flyktningbarns perspektiver er en relevant kilde til innsikt.

Program

11:00 – 11:10
Velkommen

Introduksjon til seminaret og dagens tema.

11:10 – 11:40 | Innlegg 1 | Sara Lembrechts
Aksjonsforskning med enslige mindreårige flyktninger

Om å involvere flyktningbarn aktivt i forskningsprosesser for å skape kunnskap sammen.

11:40 – 12:10 | Innlegg 2 | Dania Omar og Marit Sanner, Forandringsfabrikken
Erfaringer fra Forandringsfabrikken
Hvordan Forandringsfabrikken har innhentet kunnskap fra barn med fluktbakgrunn, og hvilke metodiske grep som har vært viktige.

12:10 – 13:00 | Lunsjpause

13:00 – 13:30 | Innlegg 3 | Grete Vandvik og Tirill Sjøvoll, Redd Barna
Visuelle metoder i intervjuer med barn
Hvordan tegneøvelser og andre visuelle verktøy kan brukes til å få innsikt i flyktningbarns opplevelser, med eksempler fra En alvorlig stor melding.

13:30 – 14:00 | Innlegg 4 | Øyvind Grønlie, Comte Bureau
Brukerinvolvering i design av en barnevennlig asylprosess
Hvordan flyktningbarns erfaringer ble innhentet i prosjektet En mer barnevennlig asylprosess, og hvilken rolle visuelle virkemidler og ekspertgrupper spilte.

14:00 – 14:30 | Pause

14:30 – 15:00 | Innlegg 5 | Anette Boye Koch
Ikke-verbale metoder i barnehageforskning
Hvordan danske forskere har byttet ut intervju med observasjon og lekeeksperimenter for å forstå barnehagebarns hverdag og erfaringer, og møte barn med likeverd, på deres premisser.

15:00 – 15:30
Felles diskusjon og avrunding
Oppsummering av dagens innlegg, spørsmål og refleksjoner.

15:30 | Slutt


Trykk på knappene for å åpne/lukke visninger under. For best mulig auto-skjermdump:

  1. Trykk F11 (Firefox) for fullskjerm (så blir ikke menyen med)
  2. Zoom inn så mye du kan over det som skal med. Kan gjøres med ctr & musehjul eller ctr & + gjentatte ganger, og opp-/ned-tasten for vertikal midtstilling.
  3. Trykk PrintScreen. Følger skjermformatet, vil som regel være skjermvennlig 16:9. Om annet skjermformat: Tillpass nettleser-bredden.
  4. Trykk eventuelt F11 for å gå ut av fullskjerm

For bruk til skjerm: Åpne Powerpoint i 16:9-oppsett (standard), fjern alle tekstbokser (trykk på slide, ctr+a & delete)

  1. Høyretrykk på sliden, Format background
  2. Picture or texture fill
  3. Picture source, clipboard (pass på at du ikke har kopiert noe annet siden du printscreena)
  4. Tilpass eventuelt noe plasseringen ved bruk av offset-valgene. Men disse strekker bildet, så ha gjerne like tall/sum mellom høydefelt og breddefelt.

For bruk til print vil skjermdumpen være i feil format (for bred). Om du ønsker at bildet fyller arket:

  1. Åpne Powerpoint og velg Design -> Slide size -> custom -> a4
  2. Trykk ctr+v/lim inn. Du har da skjermdumpen som bilde, og kan tilpasse det sånn at det fyller sida.
  3. Om bildet ikke passer helt, kan du maskere dette ved Format background -> solid fill -> Color -> Custom -> Hex: #E8F0F2

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Hvordan kan vi få innsikt i flyktningbarns erfaringer på en måte som ivaretar deres perspektiver og stemmer? Hvilke metoder egner seg for å utforske deres opplevelser av flukt, asylprosess og hverdagsliv i Norge?

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Hvordan kan vi få innsikt i flyktningbarns erfaringer på en måte som ivaretar deres perspektiver og stemmer? Hvilke metoder egner seg for å utforske deres opplevelser av flukt, asylprosess og hverdagsliv i Norge?

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

23. April

kl. 11:00–

15:30

Hvordan kan vi få innsikt i flyktningbarns erfaringer på en måte som ivaretar deres perspektiver og stemmer? Hvilke metoder egner seg for å utforske deres opplevelser av flukt, asylprosess og hverdagsliv i Norge?

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

I auditoriet i Annekset

23. April

kl. 11:00–

15:30

23. April

kl. 11:00–

15:30

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

Seminar rettet mot fagfolk på feltet
I auditoriet i annekset

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

Seminar rettet mot fagfolk på feltet

Metodeseminar: Hvordan forske på flyktningbarns erfaringer?

Seminar rettet mot fagfolk på feltet