Harald Bøckman
Ved inngangen til grisens år har Kina lagt bak seg feiringen av 40-årsjubileet for reformene som ses på som starten på Kinas voldsomme vekst og utvikling. Kina har etablert seg som en verdensstormakt innen økonomi, teknologi og internasjonale prosjekter som «One Belt, One Road»-satsingen. Men utsiktene for politisk, økonomisk og internasjonal utvikling i Kina vurderes nå av mange som mørkere enn på lenge.
Likevel: Samtidig som veksten fortsetter skjerpes frontene i den pågående handelskrigen mellom USA og Kina. Og Kinas diplomatiske forhold til vestlige stormakter forverres. Xi Jinping bekreftet dystre spådommer da han i mars 2018 avviklet tidsbegrensingen på sin egen presidentperiode. Internt i Kina blir kårene for dem som ønsker å fremme alternative syn stadig vanskeligere.
Den 5. februar innledes grisens år i Kina. Tradisjon tro markerer Fafo kinesisk nyttår med et frokostseminar. Vi samler et panel av Kina-kjennere som belyser saker de mener det er viktig å følge med på for å forstå utviklingen i Kina i året som kommer. Blant temaene vi tar opp er kinesisk sikkerhetspolitikk, økonomi, teknologiutvikling, partiets rolle, miljø, og samfunnsutvikling – alt sett i lys av Kinas nasjonale og globale ambisjoner. Hva betyr dette for Kina, verden – og ikke minst for oss her hjemme?
Program
Velkommen ved Jon M. Hippe, Fafo
Innledninger ved
Kristin Dalen, Fafo. Lysark (pdf)
Jo Inge Bekkevold, IFS
Olav Chen, Storebrand. Lysark (pdf)
Henning Kristoffersen
Mette Halskov Hansen, UiO. Lysark (pdf)
Harald Bøckman, LSE
Panelsamtale og spørsmål fra salen
Møteleder: Jon M. Hippe, Fafo
Fafo i Kina
Fafo har drevet forskningsaktiviteter i Kina siden 1994, og har utviklet et nært samarbeid med kinesiske institusjoner. Fafos forskning i Kina konsentrerer seg om velferd, fordeling, sårbarhet og sosial bærekraft, med spesiell vekt på konsekvenser av sosial og økonomisk endring for folks hverdag. Fafo er også engasjert i politiske analyser og i dialoger med kinesiske myndigheter og forskere. Fafo har et regionkontor i Beijing. Les mer om Fafos forskning i Kina (engelsk)
Peppa Gris
– Det er sjelden jeg reklamerer for en reklame, men reklamen for den kinesiske filmen basert på serien "Peppa Gris" vil jeg gjerne reklamere for. Drøyt 5 minutters film som gir et innblikk i dagens Kina, sa Mette Halskov Hansen på seminaret. Se reklamfilmen Official Video: What is Peppa (youtube)