Huafeng Zhang disputerer ved NMBU torsdag 24. april. Oppgaven bærer tittelen «Utdanningsresultater for elever i barneskolen i Afrika: Med fokus på barn med nedsatt funksjonsevne».
Doktorgradsavhandlingen undersøker skoleinnmelding og læringsutbytte for barn med funksjonsnedsettelser i utvalgte afrikanske land, sammenlignet med barn uten funksjonsnedsettelser.
Basert på data fra Multiple Indicator Cluster Surveys (MICS) gjennomført i 12 afrikanske land og en prosjektundersøkelse blant skolebarn i Ghana og Niger, analyserer denne studien ulikheter i skoletilgang og ferdighetslæring.
Studien undersøker videre påvirkningen av kontekstuelle faktorer, inkludert kjønn, søskenroller, familiens sosioøkonomiske status og et lands makronivå innen utdanningsutvikling.
Prøveforelesningen starter klokken 12:15 og har temaet «What evidence can you draw on to demonstrate whether inclusive education policy and practices are having the desired impact on the educational inclusion of learners with disabilities in Africa?».
Hele doktorgradsavhandlingen – og mer informasjon om disputasen – finner du på NMBUs nettside.
Vi publiserer et intervju med Zhang om doktorgraden i kjølvannet av disputasen.