Hensikten med undersøkelsen er å frambringe kunnskap om hvordan Utdanningsforbundet kan skape gode betingelser for deltakelse i egen organisasjon i årene framover. Bakgrunnen er blant annet økt bruk av sosiale medier i samfunnsdebatten og det engasjementet som arbeidstidsspørsmålet har utløst blant Utdanningsforbundets medlemmer i skoleverket.
Men vi er også opptatt av hvordan andre medlemsgrupper opplever å være medlem av Utdanningsforbundet.
Gjennom kvalitative intervjuer med medlemmer og tillitsvalgte innenfor forbundets ulike områder, ønsker vi kunnskap om følgende:
- Hvor og i hvilke former diskuterer medlemmene profesjon og arbeidsbetingelser? Hvilke saker skaper engasjement?
- Hvilke muligheter finnes i sosiale medier som Facebook og andre internettbaserte plattformer?
- Opplever medlemmer og tillitsvalgte å bli hørt? Målbæres synspunkter og erfaringer fra grunnplanet til det politiske nivået i forbundet? Er dette tema på klubbmøter, bringes det videre til lokallag, fylkeslag og videre oppover i organisasjonen?
- Hvordan vurderer ulike medlemsgrupper vilkårene for diskusjoner, meningsutveksling og innflytelse?
- Hvordan vurderer ledermedlemmer sitt medlemskap i Utdanningsforbundet, og i hvilken grad har de arenaer og kanaler der de kan diskutere spørsmål knyttet til profesjon, sin lederrolle og sine lønns- og arbeidsvilkår?