Innføringsemnet i sosiologi ved NTNU har siden omleggingen i 2018 lagt vekt på samhandling og samarbeid mellom studenter, blant annet ved krav om gruppebaserte tekster og podkaster (lydinnspillinger). På bakgrunn av en kvalitativ analyse av fagevaluering, referansegruppemøter og et utplukk av innspilte podkaster høsten 2021, har vi undersøkt hvordan studenter kan innlemmes i en sosiologisk tankegang gjennom samhandlingsbasert læring. Vi fant at mange studenter utviklet evne til faglig høyttenkning og en mer internalisert sosiologisk forståelse gjennom det vi har kalt innsiktsfull responsivitet, hvor de ble i stand til å forstå sine egne hverdagsopplevelser og omgivelser sosiologisk. Vi har særlig vektlagt podkastene som tydeligst viser dette empirisk. I artikkelen diskuterer vi verdien av slike ferdigheter og retter også et kritisk søkelys på hvordan samhandlingslæring kan representere et mer skolepreget universitet.
Lysvik, R. R., Hoøen, I. M. H., & Tjora, A. (2023). Innsiktsfull responsivitet. Norsk Sosiologisk Tidsskrift, 7(6), 1–17. https://doi.org/10.18261/nost.7.6.3