Skip to main content

Rebekka Ravn Lysvik

Forsker

Rebekka Ravn Lysvik er utdannet lektor i samfunnsfag ved NTNU, med mastergrad i sosiologi. I masteroppgaven undersøkte hun hvordan generaliseringen av læreplanmål og utelatelsen av diskriminerings- og rasismebegrepene påvirket undervisningen om rasisme i norsk ungdomsskole.

Lysvik har vært ansatt på Fafo siden 2022, og jobber nå som forsker 3 ved forskningsgruppen for migrasjon, inkludering og kompetanse. På Fafo har hun hovedsakelig arbeidet med prosjekter tilknyttet integrering og utdanning. Hun var blant annet sentral i Fafos prosjekter om brukermedvirkning i introduksjonsprogrammet og implementering av ny integreringslov.

Lysvik har erfaring med kvalitativ metode og observasjon, og har gjennomført en rekke intervjuer med sårbare grupper.

Utdanning

Lektor i samfunnsfag, master i sosiologi, NTNU

Arbeidsområder


Aktive prosjekter

Levekårsutsatte områder og utenforskap – hva vet vi om situasjonen, og hvilke tiltak virker?
I dette prosjektet vil Fafo sammenstille tidligere forskning og annen kunnskap knyttet til levekårsutsatte områder og utenforskap i Norge, Sverige og Danmark til en kunnskapsoppsummering om parallellsamfunn. Prosjektet vil si noe om kjennetegn/indikatorer på parallellsamfunn i norsk og internasjonal forskningslitteratur, utviklingen av dette over tid, eventuelle utsatte områder i Norge og tiltak som er prøvd ut og iverksatt i de skandinaviske landene. Kunnskapsoppsummeringen vil ha et komparativt, skandinavisk perspektiv.
Foreldrekurs ved høye ankomster
I dette prosjektet evaluerer vi foreldrekurs i introduksjonsprogrammet tilpasset høye ankomster. Vi spør hvordan dette iverksettes i kommunene, hvem som deltar, hva som er foreldres utbytte og hvilke endringer som eventuelt bør gjøres i opplegget – basert på det vi finner ut.
Oppfølging av enslige mindreårige flyktninger (EMOPP)
Fafo skal forske på oppfølging av enslige mindreårige flyktninger etter bosetting.
Inkludering og mangfold i Reitan Retail
Dette forskningsprosjektet skal identifisere hva som fremmer og hemmer inkludering i ulike virksomhetstyper innenfor Reitan Retail. De har ulike typer virksomheter i flere nordiske land og i de baltiske statene. Studien vil omfatte både ulike virksomhetstyper og de ulike landene hvor Reitan Retail er til stede.
Evaluering av fagfornyelsen

Fafo, NIFU og Oslo Met gjennomfører en samlet, helhetlig evaluering av fagfornyelsen i yrkesfag. Fagfornyelsen medfører viktige endringer av innhold og struktur i yrkesfagene i videregående skole.

Annen publisering

Fullførte prosjekter

Karriereveiledning for nyankomne: Samarbeid mellom kommuner og karrieresentre

Nyankomne flyktninger og innvandrere har rett og plikt til å få karriereveiledning kort tid etter bosetting. Hvordan kan fylkeskommunale karrieresentre og kommuner samarbeide om denne formen for karriereveiledning på en måte de selv anser som vellykket?

Brukerundersøkelse blant deltakere i introduksjonsprogram
IMDi har siden 2020 gjennomført en nasjonal kvantitativ brukerundersøkelse blant deltakere i introduksjonsprogrammet.
Fylkeskommunenes nye rolle på integreringsfeltet
I den nye integreringsloven (2021) gis fylkeskommunen flere nye oppgaver. På områder der ansvarsfordelingen tidligere kunne være uklar har fylkeskommunen nå fått en tydeligere rolle. Et eksempel på dette er at 16–17-åringer ikke lenger har rett til opplæring etter integreringsloven – men kun etter opplæringsloven. Et annet er at fylkeskommunen har fått ansvar for opplæring i norsk og samfunnsfag for alle som går i videregående opplæring.
Kunnskapsoversikt om høyt fravær i skolen

Fafo skal lage en kunnskapsoversikt over høyt fravær i skolen. Oversikten vil si noe om årsaker til høyt fravær, fraværets utbredelse og endring over tid, og om tiltak som fungerer når det gjelder å redusere fravær.

Karriereveiledning for nyankomne flyktninger og innvandrere

Etter ny integreringslov har flyktninger og innvandrere rett og/eller plikt til å gjennomføre karriereveiledning når de kommer til Norge. I dette prosjektet undersøker vi hvordan tilbud om karriereveiledning er organisert, hvilke styrker og svakheter som finnes i dagens modeller og hvordan tilbudet kan utvikles videre slik at det treffer behovene blant nyankomne flyktninger og innvandrere best mulig.

Integreringsloven – implementeringen av nye områder og grep

I den nye integreringsloven – gjeldende fra 1. januar 2021 – reguleres noen nye områder og grep i integreringsarbeidet. Fafo har fått i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å undersøke hvordan disse endringene iverksettes.