Rebekka Ravn Lysvik er utdannet lektor i samfunnsfag ved NTNU, med mastergrad i sosiologi. I masteroppgaven undersøkte hun hvordan generaliseringen av læreplanmål og utelatelsen av diskriminerings- og rasismebegrepene påvirket undervisningen om rasisme i norsk ungdomsskole.
Lysvik har vært ansatt på Fafo siden 2022, og jobber nå som forsker 3 ved forskningsgruppen for migrasjon, inkludering og kompetanse. På Fafo har hun hovedsakelig arbeidet med prosjekter tilknyttet integrering og utdanning. Hun var blant annet sentral i Fafos prosjekter om brukermedvirkning i introduksjonsprogrammet og implementering av ny integreringslov.
Lysvik har erfaring med kvalitativ metode og observasjon, og har gjennomført en rekke intervjuer med sårbare grupper.
Utdanning
Arbeidsområder
Aktive prosjekter
Fafo, NIFU og Oslo Met gjennomfører en samlet, helhetlig evaluering av fagfornyelsen i yrkesfag. Fagfornyelsen medfører viktige endringer av innhold og struktur i yrkesfagene i videregående skole.
Fafo-publikasjoner
Annen publisering
Fullførte prosjekter
Nyankomne flyktninger og innvandrere har rett og plikt til å få karriereveiledning kort tid etter bosetting. Hvordan kan fylkeskommunale karrieresentre og kommuner samarbeide om denne formen for karriereveiledning på en måte de selv anser som vellykket?
Fafo skal lage en kunnskapsoversikt over høyt fravær i skolen. Oversikten vil si noe om årsaker til høyt fravær, fraværets utbredelse og endring over tid, og om tiltak som fungerer når det gjelder å redusere fravær.
Etter ny integreringslov har flyktninger og innvandrere rett og/eller plikt til å gjennomføre karriereveiledning når de kommer til Norge. I dette prosjektet undersøker vi hvordan tilbud om karriereveiledning er organisert, hvilke styrker og svakheter som finnes i dagens modeller og hvordan tilbudet kan utvikles videre slik at det treffer behovene blant nyankomne flyktninger og innvandrere best mulig.
I den nye integreringsloven – gjeldende fra 1. januar 2021 – reguleres noen nye områder og grep i integreringsarbeidet. Fafo har fått i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å undersøke hvordan disse endringene iverksettes.