Nyhet
Fafo med nytt Forskningsråd-prosjekt om inkludering av barn og unge
Forskningsrådet annonserte 2. oktober støtte til ti prosjekter rettet mot tverrfaglig arbeid med inkludering av barn og unge i samfunnsliv, utdanning og arbeidsliv. Her ble Fafo tildelt støtte for et forskningsprosjekt med tittelen «Mapping Care: Coordination, Gaps, and Barriers in Support for Refugee Children».
– Vi ser fram til å jobbe med en viktig samfunnsutfordring, som er å gi barn og unge med fluktbakgrunn en bedre start i Norge, sier prosjektleder Ragna Lillevik.
Møtet med Norge
Prosjektet handler om flyktningbarn og -unge, og hvordan de følges opp de første årene etter at de kommer til Norge.
– Vi vet at dette er barn og unge som har høyere risiko for psykiske problemer, frafall i skolen, og utenforskap, forteller Lillevik, og fortsetter:
– Samtidig svikter ofte samarbeidet mellom tjenester som møter dem. Derfor skal vi utforske hvordan bedre tverrfaglig samarbeid kan sikre helhetlig omsorg og sosial støtte for nyankomne flyktningbarn.
Treårig prosjekt
Prosjektet skal starte opp i januar 2026 og vare ut 2028. Fra Fafo deltar forskerne Ragna Lillevik, Nerina Weiss, Guri Tyldum og Ida Kjeøy. I tillegg deltar professor Jon Håkon Schultz fra UiT Norges arktiske universitet og professor Katrine Vitus fra VIVE i Danmark som akademiske partnere.
I gjennomføringen av prosjektet skal forskerne samarbeide med Utlendingsdirektoratet, som har omsorgsansvar for enslige mindreårige i asylfasen, og Faglig forum for kommunalt flyktningarbeid, et nettverk av 234 kommuner som alle bosetter flyktningbarn og familier.
– Vi gleder oss til dette samarbeidet. Det lar oss trekke inn erfaringene fra tjenester som arbeider tett på nyankomne flyktninger, og det vil bidra til at kunnskapen som produseres er relevante for de som arbeider i tjenestene, at vi utvikler modeller for mulige nye løsninger i samarbeid, og at funn og anbefalinger når frem til disse, sier Lillevik.
I tillegg skal en egen ekspertgruppe av barn og unge med flyktningbakgrunn bidra til at målgruppas egne perspektiver er med på å forme prosjektet.