Skip to main content

Ida Kjeøy

Forsker

Ida Kjeøy forsker på innvandring, integrering, migrasjon og kompetanse. Hun har master i sosiologi fra Universitetet i Oslo, hvor hun skrev om migrasjonsønsker.

Hun har vært prosjektleder for Fafos evaluering av frivillighetens rolle som informasjonsformidler til innvandrerbefolkningen under covid-19, og er for tiden engasjert i flere forskningsprosjekter om ukrainske og andre flyktninger i Norge og Europa

Ida kan både kvalitative og kvantitative metoder, og har erfaring med å gjennomføre intervjuer med sårbare grupper.

Ida har tidligere jobbet med å utvikle norsk minoritetspolitikk i Kommunal- og distriktsdepartementet. Derfra har hun blant annet erfaring som oppdragsgiver for forskning og med å bygge opp forskningsprogrammer i samarbeid med Norges Forskningsråd.

Fra 2008 til 2015 hadde hun ulike stillinger på Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, blant knyttet til undervisning og forskningsformidling.

Utdanning

Mastergrad i sosiologi, Universitetet i Oslo

Arbeidsområder


Aktive prosjekter

Enslige mindreårige som bor i mottak - levekår og omsorgssituasjon
Fafo skal forske på levekårene til enslige mindreårige på mottak og hvordan deres omsorgsbehov blir ivaretatt. Prosjektet skal munne i anbefalinger til hvordan UDI kan sikre at alle enslige mindreårige i mottak får forsvarlig omsorg.
Levekårsutsatte områder og utenforskap – hva vet vi om situasjonen, og hvilke tiltak virker?
I dette prosjektet vil Fafo sammenstille tidligere forskning og annen kunnskap knyttet til levekårsutsatte områder og utenforskap i Norge, Sverige og Danmark til en kunnskapsoppsummering om parallellsamfunn.
En mikromodell for kompetanse? Barrierer og muligheter for lokalt partssamarbeid om kvalifisering
Suksessen til den norske «makromodellen» hviler på at relasjonen mellom partene sentralt er speilet i en «mikromodell» for partsamarbeid på bedriftsnivå. Det er ikke minst viktig for kompetansepolitikken, fordi arbeidsplassen er den viktigste læringsarenaen i arbeidslivet. Samtidig vet vi fra tidligere forskning at selv bransjer med gode tariffavtalte ordninger for etter- og videreutdanning, er motivasjon for og deltakelse i kompetansehevende tiltak ofte lav. Hvorfor er det slik?
Flytting etter bosetting - årsaker og konsekvenser (FLYTTKON)
Fafo og Oslo Economics gjennomfører et prosjekt som vil gi bedre innblikk i årsaker til og konsekvenser av sekundærflytting blant flyktninger bosatt i norske kommuner. Overordnet ønsker vi å belyse sammenhenger mellom flyktningers migrasjonsbeslutninger, styrt og spredt bosetting, og kommunenes integreringstiltak.
Sekundærmigrasjon og fremtidsmuligheter blant ukrainske flyktninger i Europa
I dette prosjektet ser vi på ukrainske flyktningers planer om og erfaringer med migrasjon i Europa i lys av forholdene de lever under; tilgang på jobber, velferdsgoder og -tjenester, sosiale nettverk og lokal tilknytning. Vi spør hvordan dette påvirker flyktningenes vurderinger av hvor i Europa de reiser og om de vurderer å reise videre etter å ha søkt beskyttelse i ett land. Prosjektet er finansiert av UDI, og bygger videre på forskningsrådsprosjektet MARE, om europeisk migrasjonspolitikk og sekundærmigrasjon blant flyktninger.
Norsk-rumensk initiativ for kvalitet i utdanning - NOROC

Prosjektet tar sikte på å forbedre kvaliteten på utdanning, spesielt i rurale områder, i fem distrikter i Romania. Prosjektet har som mål å bekjempe skolefrafall og legge til rette for overgang fra grunnskole til ungdomsskole og fra ungdomsskole til videregående opplæring for 650 barn.

Annen publisering

Fullførte prosjekter

Brukerundersøkelse blant deltakere i introduksjonsprogram
IMDi har siden 2020 gjennomført en nasjonal kvantitativ brukerundersøkelse blant deltakere i introduksjonsprogrammet.
Kort programtid og midlertidige endringer i integreringsloven som følge av ankomst av fordrevne fra Ukraina
I integreringsloven fra 2021 legges det til rette for at man i større grad skal kunne differensiere programtid og programinnhold avhengig av hvor mye utdannelse flyktninger har med seg fra hjemlandet. Flyktninger som har fullført videregående opplæring i hjemlandet skal som hovedregel kun ha 6 måneders integrasjonsprogram, med mulighet for 6 måneders forlengelse.  Programinnholdet for denne gruppen skal imidlertid legge til rette for rask progresjon, og inneholde tilrettelagte arbeidsrettede eller utdanningsrettede elementer.
Kunnskapsoversikt om høyt fravær i skolen

Fafo skal lage en kunnskapsoversikt over høyt fravær i skolen. Oversikten vil si noe om årsaker til høyt fravær, fraværets utbredelse og endring over tid, og om tiltak som fungerer når det gjelder å redusere fravær.

Frivilligheten som informasjonsformidlere til innvandrerbefolkningen under covid-19

Prosjektet skal evaluere ekstraordinære tilskudd til informasjonstiltak for innvandrerbefolkningen i regi av frivillige organisasjoner, og drøfte sivilsamfunnets rolle i forbindelse med covid-19-pandemien. Gjennomføres i samarbeid mellom Fafo og Folkehelseinstituttet.