Ragna Lillevik er forsker på Fafo. Hun arbeider med en rekke temaer knyttet til politikkfeltene innvandring, integrering og mangfold. Mange av prosjektene Lillevik har ledet eller arbeidet med, har vært evalueringer av offentlige tiltak innen asylforvaltningen eller integreringsfeltet. Lillevik har også forsket på utvikling av politikk om islam i Norge gjennom sin doktorgrad, tilknyttet det tverrfaglige prosjektet «Muslim Politics and Governance of Islam: Interactions of Structure and Culture in Multireligious Europe».
Lillevik har god kompetanse på norsk innvandrings-, integrerings- og mangfoldspolitikk. Hun er særlig opptatt av hvordan politikk iverksettes og virker i praksis, og studerer derfor ofte møtet mellom ulike grupper flyktninger, innvandrere og minoriteter, og offentlige tjenester. Hun har bred erfaring med kvalitativt feltarbeid, med bruk av casestudier, observasjon, fokusgrupper og kvalitative intervju som metode, samt erfaring med nettbaserte spørreundersøkelser. Lillevik holder også foredrag og presentasjoner om sitt fagfelt.
Redaktørmedlem og blogger på forskningsbloggen Religiongoingpublic.com.
Religion: Going Public har som siktemål å formidle ny forskning til et bredt publikum, drøfte religionens plass i offentligheten, samt delta i – og bidra med kunnskap til – offentlig religionsdebatt.
Utdanning
Ph.d. i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo
Arbeidsområder
Innvandring og integrering, demokratiske rettigheter og politisk deltagelse, islam i Europa.
Aktive prosjekter
Dette prosjektet utforsker endringer i politikken for gjenbosetting av kvoteflyktninger, spesielt knyttet til begrepet «sårbarhet», og hvordan disse endringene i politikken former prosessene der flyktninger velges ut for gjenbosetting,
Fafo-publikasjoner
Artikler og bokkapitler
Fullførte prosjekter
Prosjektet har som overordnet mål å undersøke hvorvidt UDIs gjennomføring av asylintervju er i tråd med kravene som stilles til kvalitet. Prosjektet skal bidra med kunnskap, analyser og anbefalinger som kan brukes til å forbedre kvaliteten på intervjuernes arbeid i forbindelse med asylintervjuene.
Prosjektet skal undersøke hvordan dagens regelverk og utlendingsmyndighetenes praksis ivaretar barns rett til å bli hørt i utvisningssaker som berører dem.
Ved inngangen til 2021 innføres en rekke standardiserte elementer i introduksjonsprogrammet for flyktninger. Noen er obligatoriske både for kommunene og for deltakerne – andre er frivillige å ta i bruk. Målet er at de standardiserte elementene skal gjøre det enklere for kommunene å planlegge, utforme og gjennomføre gode program.
Prosjektets overordnede målsetning er å bidra til bedre barnefaglig kompetanse i utlendingsforvaltningens ulike etater og bedre møter mellom barn og utlendingsforvaltningen.
Dette er et todelt prosjekt, der vi 1) skal gjøre en følgeevaluering av et relativt nylig igangsatt tiltak med bruk av frivillige mentorer til unge utsatt for negativ sosial kontroll, æresrelatert vold og/eller tvangsekteskap - og der den unge har brutt med sin familie. Og 2) skal kartlegge frivillige organisasjoners prosjekter mot negativ sosial kontroll og tvangsekteskap. Her skal vi også undersøke hvordan tiltakene vurderes av organisasjonen selv, og i noen grad av de som bruker tiltakene. Et viktig spørsmål er om brukernes vurdering av tiltakene stemmer overens med de ambisjoner myndigheter, organisasjoner og frivillige har.
Fafo skal undersøke hvilke muligheter og begrensninger kommunale myndigheter har for å påvirke situasjonen for migranter uten lovlig opphold, i fem norske storbyer.
Flyktningkonsulenter og norsklærere som jobber med introduksjonsprogrammet for flyktninger opplever at de har en krevende oppgave med å holde undervisningsvolum og ikke minst, kvalitet, oppe i disse dager. Kommunene skal sørge for at deltakere i introduksjonsprogram får et tilbud, og at deltakere i opplæring i norsk og samfunnskunnskap får opplæring selv om undervisningsstedet er stengt, med mindre det ikke er mulig å tilby opplæringen via digitale hjelpemidler eller på andre måter. Fafo skal undersøke hvordan kommunene blant annet tar i bruk digitale verktøy for å få til dette, og hvordan de under pandemien løser sitt opplæringsansvar ovenfor ulike deltakere i introduksjonsprogram og i opplæring i norsk og samfunnskunnskap.
Fafo og Frisch-senteret utformet i 2019 tre forslag til bruk av økonomiske insentiver i integreringsarbeidet for flyktninger og innvandrere.
Prosjektet undersøker hvordan tidlig kompetansekartlegging og karriereveiledning, to nylig innførte tiltak, kan bidra til at bosatte flyktninger gjør mer målrettede kvalifiserings- og karrierevalg, og at kommunen kan tilpasse sine tiltak for flyktninger bedre.
I 2014 innførte regjeringen en ny ordning rettet mot etablereropplæring for innvandrere.
Det bevilges hvert år over statsbudsjettet midler til innvandrerorganisasjoner og frivillig virksomhet. Disse midlene fordeles lokalt i 20 utvalgte kommuner.
This project addresses how Muslim political thought in Europe is affected by societal structures, and, conversely, how the development of societal structures in Europe is affected by Muslim politics and activism.