Sentrale tema i forskningen vår om barn, unge og foreldre i et minoritetsperspektiv er:
- Hvordan barn av innvandrere klarer seg i utdanning og arbeidsliv
- Endringer og tilpasninger i holdninger og identitet
- Opplevelser av diskriminering og utenforskap
- Familieorganisering og negativ sosial kontroll
- Hvordan foreldrestøttende tiltak som veiledning tenkes om i velferdstjenester og erfares av foreldre
Barn og unge er en særlig sårbar gruppe i forbindelse med asyl og migrasjon. De er en viktig målgruppe for integreringspolitikk- og tiltak, og en viktig gruppe innenfor forskning på skole, utdanning og kompetanse.

Forskere
Hva tilbys, hvorfor og hva er erfaringene?
Deltakelse, tillit, tilhørighet og diskriminering blant personer med innvandrerbakgrunn
Betydningen av foreldreinvolvering og foreldrerestriksjoner i ungdomstiden for integreringsutfall i overgangen til voksenlivet
En evaluering av utlendingsforvaltningens arbeid med barn og barnefaglig kompetanse
Mentorordninger for unge som har brutt med familien sin
Frivillige organisasjoners arbeid mot negativ sosial kontroll og tvangsekteskap
Forsøk med veiledning (ICDP) av foreldre med radikaliseringsbekymringer og foreldre i asylmottak
Sosial mobilitet og kulturell tilpasning blant ungdom med innvandrerbakgrunn
Integreringsrådgivere ved norske utenriksstasjoner: Erfaringer og anbefalinger
Minoritetsrådgivere sett fra brukeres ståsted
En gjennomgang av forskningen på tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og alvorlige begrensninger av unges frihet, og av de politiske tiltakene på feltet
Rebecca Nybru Gleditsch, Trine Skogset Ofitserova, Richard Aubrey White, Marte Karoline Råberg Kjøllesdal, Evy Dvergsdal, Bo T. Hansen, Brita Askeland Winje
Vaccine coverage among children born to immigrant parents in Norway, 2000–2020Vaccine 2024 | Open access
Are Skeie Hermansen , Jon Horgen Friberg & Arnfinn H. Midtbøen
Occupational skills, ethnic stratification, and labor market assimilation across immigrant generations2023 A Research Agenda for Skills and Inequality | Open access
Jon Horgen Friberg & David Jahanlu
Navigating new gender roles: impacts of cultural origins, context of settlement, and religious beliefs on gender attitudes among immigrant origin youth across five European countriesJournal of Ethnic and Migration Studies 2023 | Open access
Jon Horgen Friberg & Erika Braanen Sterri
Mangfold og ulikhet i det nye Norge: Innvandrernes barn på terskelen til voksenlivet2023 Ulikhetens drivere og dilemmaer | Open access
Erika Braanen Sterri
Attitudes Toward Muslims Among Majority Youth in Norway: Does Ethno-Religious Student Composition in Schools Matter?Nordic Journal of Migration Research 2022 | Read the article (open access)
Karen N. Breidahl & Gina Gustavsson
Can we trust the natives?Exploring the relationship between national identity and trust among immigrants and their descendants in Denmark
Nations and Nationalism 2022 | Open access
Jon Horgen Friberg og Erika Braanen Sterri
Decline, revival, change? Religious adaptations among Muslim and non-Muslim immigrant origin youth in NorwayInternational Migration Review. 2021 | Open access
Silje Andresen
Being inclusive when talking about diversityHow teachers manage boundaries of Norwegianness in the classroom
Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE) 2021 | Open access
Erika Braanen Sterri
Stability and change in attitudes towards homosexuality among immigrant-origin adolescents in NorwayMigration Studies 2021 | Link to article
Jon Horgen Friberg
Who wants to be Norwegian – who gets to be Norwegian?Identificational assimilation and non-recognition among immigrant origin youth in Norway
Ethnic and Racial Studies 2021 | Open access
Bråten Beret, Kristina Gustafsson & Silje Sønsterudbråten
Guiding migrant parents in Nordic Welfare States. Cases from Norway and Sweden2020 Family Life in Transition. Borders, Transnational Mobility and Welfare Society in Nordic Countries | Family Life in Transition Borders, Transnational Mobility, and Welfare Society in Nordic Countries
Beret Bråten & Silje Sønsterudbråten
Parents as agents in strategies to prevent radicalization2018 Violent Extremism in the 21st Century.