Erika Braanen Sterri er forsker ved Fafo og arbeider med en rekke temaer knyttet til innvandring, integrering og mangfold. Hun er særlig opptatt av forutsetninger for inkludering og ekskludering i utdanning- og arbeidsliv.
Metodisk kombinerer hun gjerne kvalitative og kvantitative tilnærminger og har bred erfaring med tilrettelegging og analyse av register- og surveydata, observasjonsstudier og kvalitative intervju.
Sterri er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo.
Utdanning
Ph.d. i sosiologi, Universitetet i Oslo
Arbeidsområder
Arbeidsmarked, integreringspolitikk, etniske minoriteter
Aktive prosjekter
Fafo-publikasjoner
Artikler og bokkapitler
Annen publisering
Fullførte prosjekter
I dette prosjektet skal vi kartlegge arbeidsgiveres holdninger til etnisk mangfold i arbeidslivet. Til grunn for utlysningen ligger et premiss om at arbeidsgiveres holdninger og evne til å håndtere mangfold blant sine ansatte er en sentral betingelse for et inkluderende arbeidsliv.
The Children of Immigrants Longitudinal Study in Norway is a long term research program designed to study social mobility and cultural adaptation among children of immigrants and their majority peers in the capital region of Norway.
Prosjektet skal kartlegge regelverk for og bruk av grunnskoleopplæring og fag i videregående skole som del av introduksjonsprogrammet for voksne. Det skal gjennomføres en analyse av data fra nasjonalt introduksjonsregister, og kvalitative intervjuer med nøkkelpersoner i sentralforvaltningen og i fire kommuner.
Dette prosjektet setter søkelyset på arbeidsgivernes rolle i inkluderingsarbeidet. Spørsmålet er hva politiske myndigheter og NAV kan gjøre for å motivere arbeidsgivere til å omsette politiske visjoner til praktiske grep i egen virksomhet.