Silje Andresen er forsker ved Fafo og har en doktorgrad i sosiologi fra Universitet i Oslo om læreres bruk av skjønn i undervisningen om fordommer og kontroversielle temaer i skolen.
Hun har forsket på en rekke ulike temaer knyttet til fag- og yrkesopplæring, evalueringer av ulike tiltak og reformer i skolen, innvandreres møte med velferdsstaten, tjenesteproduksjon i NAV og bakkebyråkraters skjønnsvurderinger i møte med brukere.
Andresen har bred erfaring med bruk av ulike kvalitative metoder, inkludert intervjuer, fokusgrupper, feltarbeid og observasjon, samt bruk av casestudier og dokumentanalyser. Hun har også erfaring med utvikling, implementering og analyser av kvantitative spørreundersøkelser.
Andresen er for tiden redaksjonsmedlem i Søkelys på arbeidslivet.
Utdanning
Ph.d. i sosiologi fra Universitetet i Oslo
Mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo
Arbeidsområder
Aktive prosjekter
School4Work er et NFR-finansiert samarbeidsprosjekt mellom OsloMet Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Fafo, Bundesinstitut für Berufsbildung (BIBB), Oslo kommune og Viken fylkeskommune. Prosjektet handler om yrkesfagelevers overgang fra opplæring i skole til læretid i bedrift. Det skal frambringe kunnskap om forhold som påvirker overgangen, med særlig vekt på yrkesfaglærerne kan bidra med. Fafo deltar i to arbeidspakker, én om hva yrkesfaglærere gjør for å forberede elever på læretida og én om arbeidsgivernes beslutninger om å tilby læreplass, og leder den sistnevnte.
NAVs vurderinger av brukeres behov spiller en avgjørende rolle for hvilke tjenester brukerne får tilgang til. I behovsvurderingen kartlegger veiledere brukernes behov for hjelp for å komme i arbeid, og foreslår relevante tiltak og ytelser. Mange saker blir imidlertid ikke tilstrekkelig opplyst i disse kartleggingene, og utfallet av vurderingene mangler ofte individuelle begrunnelser.
Prosjektet tar sikte på å forbedre kvaliteten på utdanning, spesielt i rurale områder, i fem distrikter i Romania. Prosjektet har som mål å bekjempe skolefrafall og legge til rette for overgang fra grunnskole til ungdomsskole og fra ungdomsskole til videregående opplæring for 650 barn.
Fafo, NIFU og Oslo Met gjennomfører en samlet, helhetlig evaluering av fagfornyelsen i yrkesfag. Fagfornyelsen medfører viktige endringer av innhold og struktur i yrkesfagene i videregående skole.
Fafo-publikasjoner
Artikler og bokkapitler
Annen publisering
Fullførte prosjekter
Norsk Hydro ønsker en jevnere kjønnsbalanse blant sine ansatte, det vil si flere kvinnelig ansatte i sine aluminiumsverk/fabrikker. Det gjelder både blant operatører og ingeniører. Det skal utarbeides et kunnskapsgrunnlag som kan si noe om hva som er situasjonen nå, hva som er utfordringene og peke på mulige tiltak /tilrettelegging for å få til en jevnere kjønnsbalanse.
Hovedformålet med dette prosjektet er å få en bedre forståelse for ulike forhold som har betydning for rekrutteringen av søkere til design- og håndverksfagene.
Akershus fylkeskommune ønsker å få innsikt i status på kvaliteten av oppfølgingen av lærlinger. Formålet med prosjektet er å kartlegge Akershuslærlingenes situasjon sett opp mot kvalitetsdefinisjonen av oppfølgingen av lærlinger utarbeidet av Akershus fylkeskommune.
Dette prosjektet vil undersøke internasjonale finansieringsmodeller for fagopplæringen. Med særlig vekt på det danske systemet, spør vi: Hva kan Norge lære?