«Alle» er enige om at fagbrev er bra. Men barne- og ungdomsarbeiderne ser ikke ut til å få brukt sin kompetanse fullt ut. Dette kommer fram i en ny rapport som ble presentert på denne Fafo-frokosten.
En spørreundersøkelse blant oppvekstsjefer i norske kommuner i 2015 viste bred enighet om at kvaliteten i tilbudet til barn og unge vil øke dersom flere ansatte får fagbrev. Hvordan brukes så fagkompetansen til barne- og ungdomsarbeiderne i hverdagen, i barnehager, skole og skolefritidsordning?
I rapporten, som er utarbeidet for Fagforbundet, tyder resultatene på at barne- og ungdomsarbeiderfaget har et klart potensial for å etablere seg som et selvstendig fag, med en tydelig relevans for arbeid med barn og unge. Samtidig ser det ut som om det er langt fram før vi kan si at faget har fått en sterk forankring. For det er opp til den enkelte barnehage og skole/SFO å definere barne- og ungdomsarbeiderens arbeidsoppgaver. Og selv om de får mer ansvar og blir møtt med større forventninger enn assistenter uten fagbrev, viser undersøkelsen at det blir gjort få organisatoriske endringer for å synliggjøre kompetansen.
Program
Velkommen ved Jon Rogstad, Fafo
Presentasjon av ny rapport ved Mona Bråten og Anna Hagen Tønder, Fafo. Lysark (pdf)
Kommentar fra
May-Britt Sundal, Fagforbundet
Katrine Stegenborg Teigen, KS
Hege Sevatdal, Oslo kommune. Lysark (pdf)
Spørsmål og kommentarer
Møteleder: Jon Rogstad, Fafo
Ny Fafo-publikasjon
Bårten, Mona og Anna Hagen Tønder (2017), Gjør fagbrevet en forskjell? Barne- og ungdomsarbeiderens stilling i barnehage og skole. Fafo-rapport 2017:01. Nettutgave (pdf 564 kB)
Rapporten er forfattet på oppdrag fra Fagforbundet.
Andre relevante publikasjoner
Bråten, Mona og Anna Hagen Tønder (2015), Kompetanse og kvalitet i arbeid med barn og unge. Arbeidsgiveres vurdering av barne- og ungdomsarbeiderfaget. Fafo-rapport 2015:51. Nettutgave (pdf 481 kb)
Bråten, Mona og Anna Hagen Tønder (2014), Barne- og ungdomsarbeiderens stilling i arbeidslivet. En kunnskapsstatus. Fafo-notat 2014:10. Nettutgave (pdf 526kB)
Nyen, Torgeir, Kaja Reegård og Anna Hagen Tønder (2011). Har vi lærefag som er relevante for kommunesektoren? Fafo-rapport 2011:36. Nettutgave (pdf 528kb). Oslo: Fafo
Bråten, Mona og Anna Hagen Tønder, (2015), Hva betyr fagbrevet for barne- og ungdomsarbeideren? Artikkel Fagbladet 2/2015
Haakestad, Hedda, Mona Bråten, Ragnhild Steen Jensen og Jørgen Svalund (2015), Tidsbruk i barnehager. Rapportering, organisering og ledelse. Fafo-rapport 2015:43. Nettutgave (pdf 1,6 MB). Oslo: Fafo
Relevante forskningstemaer
Barnehager som en del av utdanningsløpet
Tidligere arrangement
Fafo-frokost 18. januar 2016: Fagbrevets betydning i barne- og ungdomsarbeid