Skip to main content
Silje Andresen og Markus Roos Breines

Fagskoler i en brytningstid

Muligheter og begrensninger ved nettbaserte utdanningstilbud

  • Fafo-rapport 2024:46
  • Fafo-rapport 2024:46
Denne rapporten undersøker muligheter og begrensninger ved nettbasert fagskoleutdanning. Den viser hvordan kombinasjonen av nettundervisning og enkelte fysiske samlinger gir studenter fleksibilitet til å kombinere utdanning med jobb og familieliv, uavhengig av geografisk plassering.

I denne rapporten undersøker vi muligheter og begrensninger ved nettbasert fagskoleutdanning, og vi retter oppmerksomheten mot hvordan bruk av nettundervisning kan tilrettelegge for mer fleksibel kompetanseutvikling. Gjennom kvalitative intervjuer med rektorer, lærere, rådgivere, arbeidsgivere og studenter har vi analysert hvordan nettundervisning bidrar til å gjøre utdanning tilgjengelig for studenter, hva som kreves for å lykkes med nettundervisning, og hvordan arbeidsgivere vurderer og støtter nettbasert fagskoleutdanning.

Funnene viser at nettbaserte fagskoleutdanninger gir økt tilgjengelighet til utdanning, særlig for studenter som bor langt fra undervisningssteder, har familieforpliktelser eller er i jobb. Kombinasjonen av nettundervisning og regelmessige fysiske samlinger fremheves som en nøkkelfaktor for å oppnå et godt læringsmiljø. De fysiske samlingene gir mulighet for praktiske øvelser, sosialt samhold og relasjonsbygging mellom studenter og lærere, noe som mange opplever at er vanskelig å oppnå digitalt. Samtidig stiller nettundervisning større krav til både lærernes pedagogiske tilnærming og studentenes selvstendighet.

Rapporten avdekker også betydelige forskjeller i arbeidsgivernes tilrettelegging for nettbasert fagskoleutdanning, avhengig av fagretning. Studenter i tekniske fag mottar ofte mer omfattende støtte, som økonomisk dekning av kursmateriell og reisekostnader, og permisjon med lønn for å delta på samlinger. For studenter i helsefag er støtten mindre omfattende, og mange opplever at de må dekke kostnader selv eller ta fri uten lønn for å følge undervisningen. Dette gjenspeiler eksisterende strukturelle forskjeller mellom offentlig og privat sektor.

Avslutningsvis viser rapporten at nettbasert fagskoleutdanning har potensial til å redusere geografiske barrierer og tilby fleksible utdanningsløsninger som møter behovene i et arbeidsliv i rask endring. Samtidig understrekes viktigheten av jevnlige fysiske samlinger og mer ensartede støtteordninger fra arbeidsgivere for å sikre at utdanningen gir like muligheter til alle studenter, uavhengig av fagfelt og sektor.

  • Published: 17. December 2024
  • Ordering ID: 20913