BLOGG: Bruk av yrkesfaglig utdanning for sysselsetting
For dem som ikke har fullført videregående er det ofte utfordringer med å komme inn og bli i arbeidsmarkedet.
Et samarbeid mellom Nav og karrieresentre i de ulike fylkene forsøker å forbedre mulighetene for å komme seg i arbeid. I en arbeidspakkene til Skills2Capabilities prosjektet har Fafo sett på en modell for tettere samarbeid mellom Nav, karrieresentre, videregående skole og virksomheter som etterspør yrkesfaglig kompetanse.
Fra frafall til kvalifikasjoner
Modellen har hatt som mål å redusere frafall fra utdanning og arbeid, og samtidig dekke arbeidsmarkedets behov for kvalifisert arbeidskraft. For å oppnå dette ble det etablert et samarbeid mellom Nav-rådgivere, markedsrådgivere i Nav, karriereveiledere, videregående skoler og arbeidsgivere for å legge til rette for yrkesfaglig utdanning for voksne med begrenset formell kompetanse.
Målgruppen var voksne som var arbeidsledige, i arbeid eller ønsket å returnere til arbeid, og som kunne tenke seg å fortsette opplæringen og ta yrkesfaglig utdanning.
Samarbeidsdimensjonen i modellen handlet om å jobbe tettere sammen enn vanlig og legge til rette for yrkesfaglig utdanning. Nav-rådgivere og karriererådgivere gjennomførte møter sammen med brukerne for å bedre forstå og legge til rette for deres behov.
Å finne veien
Nav prioriterer ofte å få folk i arbeid så raskt som mulig, samtidig som de ansatte jobber med en rekke detaljer i forhold til folks livssituasjon. Dette gjør det krevende å ha oversikt over de mange ulike utdanningsmulighetene og se dette som en mulig vei videre for hver enkelt bruker.
Samtidig har karriererådgivere sjelden innsikt i hvert individs unike situasjon. Dette kan inkludere helse, økonomi, og andre sosial utfordringer, noe som gjør det krevende å forstå i hvilken grad utdanning kan være et godt virkemiddel for å sikre langsiktig tilknytning til arbeidslivet.
Gjennom felles møter med brukerne fikk begge parter en dypere forståelse av omstendighetene til brukerne, og dermed også se om utdanning kunne passe for den enkelte og bruke karriereveiledernes kompetanse til å vurdere hva slags utdanningsløp som kunne være aktuelle.
Yrkesfag for voksne
En annen dimensjon av samarbeidet har vært de videregående skolenes tilpassede opplæring gjennom opprettelse av tilrettelagte, mer komprimerte yrkesfaglige utdanningsløp for voksne. Tilbudet var attraktivt både for arbeidsgivere og jobbsøkere, men var utfordrende for skolene å tilby ettersom de også tilbyr vanlige løp.
Noe annet som var krevende, var at det er variasjoner mellom områder med ulike arbeidskraftbehov og fag som undervises på yrkesskoler. Dermed kunne man ikke tilby samme løsning alle steder, men måtte tilpasse dem i forhold til muligheter lokalt for ulike jobbsøkere. Dette endte med at skolene gikk bort fra å legge til rette for skreddersydde utdanningsløp.
Det har også oppstått andre utfordringer i gjennomføringen av tilretteleggingen av yrkesfaglig utdanning for voksne. En av disse var at støtten fra Nav til dem som tok yrkesfaglig utdanning hadde begrensninger. Det finnes en rekke ulike støtteordninger, og noen har tidsbegrensninger som kan gjøre det vanskelig å holde brukere på samme ordning gjennom utdanningsløpet.
For voksne med familie og faste utgifter kan en redusering av støtten gjøre det vanskelig å fullføre utdanningen.
Gunstig samarbeid
Til tross for slike utfordringer i tilretteleggingen for yrkesfaglig utdanning, fremsto vektleggingen av samarbeid som gunstig for å legge til rette for å øke kunnskap om utdanningsmuligheter og langsiktig tilknytning til arbeidslivet. Dette siden fullført yrkesfaglig utdanning ser ut til å gi bedre muligheter for å få jobb og forbli lengre i arbeidslivet.
Rapporten er tilgjengelig via lenken under.