Skip to main content

Markus Roos Breines

Forsker I

Markus Roos Breines er forsker ved Fafo med migrasjon, integrasjon og kompetanse som hovedområder. Breines jobber for tiden med flere prosjekter om yrkesfaglig utdanning i Norge.

Han har jobbet med en rekke samfunnsvitenskapelige temaer. Breines har tidligere ledet og deltatt i forskningsprosjekter i Storbritannia og flere land i Afrika, og har bred erfaring med å bruke innovative kvalitative metoder. Han har blant annet forsket på fjernundervisning i Sør-Afrika, bruk av chatbots i undervisning i Skottland, og bruk av ny medisinsk teknologi for å redusere barnedødlighet i Etiopia.

Breines har publisert en rekke artikler i internasjonal tidsskrifter og gitt ut en bok om migrasjon og klasserelasjoner i Etiopia. Han sitter i styret for Norwegian Forum for Global Health Research.

Arbeidsområder

Utdanning, digital utdanning, mobilitet/immobilitet, sosiale klasser, ulikheter.

Aktive prosjekter

Fremtidens kompetanser – vi bygger bro over kompetansegapet
Prosjektet «Future Skills – Bridging the Competence Gap» tar utgangspunkt i et felles nordisk behov for å styrke koblingen mellom arbeidsmarkedets krav og befolkningens kompetanse i møte med den grønne og digitale omstillingen. De nordiske landene står overfor strukturelle utfordringer når det gjelder å sikre tilgang til kvalifisert arbeidskraft både i byområder og distrikter. Samtidig varierer systemene for kompetansematching betydelig mellom landene, noe som understreker behovet for felles analyser og kunnskapsdeling
Fagskoleutdanning for helsefagarbeidere: Tilrettelegging for videreutdanning og muligheter for karriereutvikling
Dette prosjektet utforsker hvordan arbeidsgivere legger til rette for at helsefagarbeidere kan ta videreutdanning, og i hvilken grad fagskoleutdanningen fører til at helsefagarbeidere får nye oppgaver, roller og/eller økt lønn.
Oppfølging av enslige mindreårige flyktninger (EMOPP)
Fafo skal forske på oppfølging av enslige mindreårige flyktninger etter bosetting.
Muliggjørende miljøer for reduksjon av ikke-smittsomme sykdommer i Etiopia (ENABLE)
Fafo deltar i et «Ethical Advisory Board» for ENABLE, et prosjekt finansiert av Horizon Europe.
School4Work

School4Work er et NFR-finansiert samarbeidsprosjekt mellom OsloMet Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Fafo, Bundesinstitut für Berufsbildung (BIBB), Oslo kommune og Viken fylkeskommune. Prosjektet handler om yrkesfagelevers overgang fra opplæring i skole til læretid i bedrift. Det skal frambringe kunnskap om forhold som påvirker overgangen, med særlig vekt på yrkesfaglærerne kan bidra med. Fafo deltar i to arbeidspakker, én om hva yrkesfaglærere gjør for å forberede elever på læretida og én om arbeidsgivernes beslutninger om å tilby læreplass, og leder den sistnevnte.

Skills2Capabilites

Fafo deltar i et større forskningsprosjekt kalt Skills2Capabilities som er finansiert gjennom EUs Horizon Europe program. Skills2Capabilities er et samarbeid mellom forskningsinstitusjoner i åtte europeiske land. Prosjektet dreier seg om hvordan kompetanseutviklingssystemene i europeiske land kan bli bedre til å utvikle relevant kompetanse og unngå kompetansegap i et arbeidsmarked preget av hyppigere endringer i teknologi og arbeidsformer

Utvikle likeverdige og virksomme tiltak mot vold og diskriminering
Målet med prosjektet er å styrke kunnskapsgrunnlaget om hensiktsmessig innretning av samfunnets innsatser mot vold, krenkelser og diskriminering, og gjennomføres på oppdrag for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Prosjektet består av til sammen ti delprosjekter, og er et samarbeid mellom forskere fra Fafo, Nordlandsforskning og NOVA/OsloMet. Prosjektet gjennomføres i perioden 2022-2025

Publikasjoner

Fafo-publikasjoner

Vitenskapelig publisering

Annen publisering

Fullførte prosjekter

Kvalitativ studie om holdninger til vaksine og vaksinasjon
Det skal i dette prosjektet innhentes kunnskap om holdninger til vaksinasjon i tre grupper: Personer som er 65 år eller eldre, gravide og helsepersonell som selv er involvert i vaksinering. Dette for å kunne forstå mer av denne delen av den voksne befolkningens holdninger til vaksinasjon og hva som påvirker kunnskap og holdninger.
Fagskoleutdanning på nett: muligheter og begrensninger
Dette prosjektet utforsker mulighetene og utfordringene ved nettbasert fagskoleutdanning, med søkelys på tekniske fag samt helse- og velferdsfag.
Evaluering av Stine Sofie Senteret

På oppdrag fra Bufdir skal Fafo gjennomføre en evaluering av det statlige tilskuddet til Stine Sofie Senteret