Hva er erfaringene med minoritetsrådgiverne? Disse kom for noen år siden inn i skoler som har en høy andel elever med innvandrerbakgrunn. I dag er det 26 skoler som har ordningen. Forskere ved Fafo har, i samarbeid med Anja Bredal ved ISF/NOVA, undersøkt brukernes erfaringer med rådgiverne. Funnene ble presentert og kommentert på frokostseminaret.
Minoritetsrådgivere var et av tiltakene i regjeringens Handlingsplan mot tvangsekteskap 2008. Mandatet omfatter å fremme gode oppvekstmuligheter for barn og unge – de skal arbeide mot tvangsekteskap, mot kjønnslemlestelse og mot alvorlige begrensninger av unges frihet.
Hvordan erfarer brukerne ordningen? Brukerne er i denne sammenhengen både elever, foreldre, kollegaer på skolene og skoleledelsen. Bidrar den til et mer likeverdig tilbud? Og hva skaper best integrering, at minoritetsrådgiver avlaster rådgivere og lærere ved å ta hånd om elever med minoritetsbakgrunn med særskilte problemer, eller at minoritetsrådgiver ruster de andre stillingsfunksjonene til å gjøre jobben?
Program
Velkommen ved Jon Rogstad, forskningsleder ved Fafo
Politiske mål på området ved Kai-Morten Terning, statssekretær (FrP) i Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
Bakgrunn for prosjektet ved Geir Barvik, direktør i IMDi
Innledninger
Den nye rapporten "Et blikk inn i skolen. Minoritetsrådgivere sett fra brukeres ståsted" presenteres av Fafo-forskerne Beret Bråten, Kristin Jesnes og Anne Hege Strand
Kommentarer ved
Charlotte K. Fladvad, minoritetsrådgiver ved Ulsrud vgs
Munir Jaber, sentralstyremedlem i AUF
Halvor Gillund Knudsen, seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet
Katja Walløe, Utdanningsforbundet i Oslo og lærer på Holtet vds
Avslutning ved Beret Bråten, Fafo og Anja Bredal, ISF/NOVA
Møteleder: Jon Rogstad, Fafo
Ny Fafo-publikasjon
Rapporten "Et blikk inn i skolen. Minoritetsrådgivere sett fra brukeres ståsted" er forfattet av Fafo-forskerne Beret Bråten, Kristin Jesnes og Anne Hege Strand, og ISF/NOVA-forsker Anja Bredal. Nettutgave. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi).
Stillingen minoritetsrådgiver har eksistert som en forsøksordning i et utvalg skoler siden 2008. I denne rapporten undersøkes brukeres erfaringer med minoritetsrådgiverordningen. Brukere er både elever, foreldre, kollegaer på skolene og skoleledelsen. Hvordan erfarer brukere ordningen? Bidrar den til å dekke deres behov og til et mer likeverdig tilbud i skolen?
Andre relevante publikasjoner fra forfatterne
Bråten, Beret og Olav Elgvin (2014), Forskningsbasert politikk? En gjennomgang av forskningen på tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og alvorlige begrensninger av unges frihet, og av de politiske tiltakene på feltet. Oslo: Fafo-rapport 2014:16. Nettutgave
Bredal, Anja og Hilde Lidén (2015), Hva med 2017? Første delrapport i følgeevalueringen av Handlingsplan mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og alvorlige begrensninger av unges frihet 2013-2016. Oslo: Institutt for Samfunnsforskning, 2015:003.
Temaside
Les mer om Fafos forskning på migrasjon, integrasjon og kompetanse