Kompetanseheving av arbeidsstokken og målet om livslang læring er viktige politiske satsningsområder. I denne rapporten undersøkes utviklingen i ulike former for opplæring over tid. Resultatene viser at vilkårene for livslang læring er preget av stabilitet de siste seks årene. Resultatene viser blant annet stabile kjønns- og sektorforskjeller i deltakelse i ulike former for læring. Men resultatene viser også noe endring. For det første har den nedadgående trenden i kursdeltakelsen snudd. For det andre har lærevilkårene for dem med lavest utdanning blitt noe bedret. Videre viser resultatene en høyere deltakelse i kurs og opplæring blant de eldste arbeidstakerne.
Analysene er basert på data fra Lærevilkårsmonitoren som er en omfattende kartlegging av vilkår for læring og kompetanseutvikling i Norge. Monitoren ble etablert i 2003 og har blitt gjennomført som en tilleggsundersøkelse til Statistisk sentralbyrås Arbeidskraftundersøkelse hvert år siden.