Skip to main content

New skills at the work place

Research topic


Working life is undergoing rapid change, which requires continuous learning throughout one’s career. Norwegian labour is expensive regardless of educational background, and wage differences are relatively moderate. This has made it profitable for companies to invest broadly in skills development and labour-saving technologies. At the same time, the conditions and frameworks for skills development vary between workplaces. In general, those with the lowest levels of formal education are the least likely to receive opportunities for further skills development.

Norway has a high level of education compared to other countries. According to the OECD, Norwegian companies have invested more in skills development than businesses in most other OECD countries.

In addition to new technologies, globalisation and an ageing workforce are contributing to the need for continuous learning. This is also important to ensure that vulnerable groups are not excluded from the labour market. Developments in digital technology, the green transition, and demographic changes are also driving the need for upskilling.

How these needs are addressed will have a major impact on the future of work. Although there is significant investment in skills development, Norway is at risk of losing its lead to countries that have prioritised education and lifelong learning in recent years. Productivity growth has also slowed. As a result, skills policy has become a key political area for addressing these challenges.

Important research topics in this field include the effectiveness of various skills policy measures, the role of collective agreements and social partnership, how technological and other shifts affect job content and occupational structures—and thus skills needs—how training is financed, and how skills development takes place in individual workplaces.


Ongoing projects

Higher vocational education across the Nordic countries
I dette prosjektet gjennomfører vi en komparativ studie av høyere yrkesfaglig utdanning i Norden.
Evaluation of attempts with written-oral examination format
Hvert år går 6000–7000 personer opp til fag- eller svenneprøven gjennom praksiskandidatordningen. For å få mulighet til å gå opp til fag- eller svenneprøven på denne måten, må man først bestå en sentralt gitt skriftlig eksamen. I dette prosjektet evaluerer NIFU og Fafo en utprøving av en skriftlig-muntlig eksamensform, og undersøker om dette er en bedre måte for disse kandidatene å få vist sin kompetanse på, enn den skriftlige eksamensformen.
Higher vocational education for health care workers: Support for further education and opportunities for career development
Dette prosjektet utforsker hvordan arbeidsgivere leger til rette for at helsefagarbeidere kan ta videreutdanning, og i hvilken grad fagskoleutdanningen fører til at helsefagarbeidere får nye oppgaver, roller og/eller økt lønn.
Unions and skill politics at the work place level
Suksessen til den norske «makromodellen» hviler på at relasjonen mellom partene sentralt er speilet i en «mikromodell» for partsamarbeid på bedriftsnivå. Det er ikke minst viktig for kompetansepolitikken, fordi arbeidsplassen er den viktigste læringsarenaen i arbeidslivet. Samtidig vet vi fra tidligere forskning at selv bransjer med gode tariffavtalte ordninger for etter- og videreutdanning, er motivasjon for og deltakelse i kompetansehevende tiltak ofte lav. Hvorfor er det slik?
New ways to qualify in the health and care sector
FoU-prosjekt som skal undersøke om en ny stillingskategori og kvalifiseringsløp for nivået mellom ansatte uten formell helsefaglig kompetanse og helsefagarbeidere kan bidra til bedre oppgaveløsning, mer personell i helse-omsorgstjenesten og mindre utenforskap.
Skills2Capabilites

Fafo deltar i et større forskningsprosjekt kalt Skills2Capabilities som er finansiert gjennom EUs Horizon Europe program. Skills2Capabilities er et samarbeid mellom forskningsinstitusjoner i åtte europeiske land. Prosjektet dreier seg om hvordan kompetanseutviklingssystemene i europeiske land kan bli bedre til å utvikle relevant kompetanse og unngå kompetansegap i et arbeidsmarked preget av hyppigere endringer i teknologi og arbeidsformer

Competence boost 2025 for the health sector

Fafo skal sammen med tre andre aktører utvikle statistisk underlagsmateriale til regjeringens plan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling i helse- og omsorgssektoren for perioden 2021–2025. Vi skal også evaluere bruken av ressurser for å nå målene for K 2025.

Barometer of inequality
Formålet med prosjektet er å analysere utviklingen i økonomisk og sosial ulikhet.

Fafo publications

Articles and book chapters

Completed projects

Online Higher Vocational Education: Opportunities and Limitations
Dette prosjektet utforsker mulighetene og utfordringene ved nettbasert fagskoleutdanning, med søkelys på tekniske fag samt helse- og velferdsfag.
Micro-credentials
Temaet for dette prosjektet er fordelene, ulempene og avveiningene ved å etablere systemer for minikvalifikasjoner.
Investigation of the Consequences of Various Main Collective Agreements in the Government Sector

Siden 2016 har det vært to ulikelydende hovedtariffavtaler i staten. Prosjektet skal belyse konsekvenser av ulike hovedtariffavtaler i det statlige tariffområdet. Spesifikt skal vurderingene knytte seg til forholdet mellom sentral og lokal lønnsdannelse, hensynet til minstelønn, lavlønn og likelønn, ivaretakelse av fleksibilitet med hensyn til endringer og tilpasninger i arbeidsmarkedet, muligheten for å rekruttere og beholde kompetent arbeidskraft, håndtering av de uorganiserte, og hensynet til ufravikelighet og likebehandling.

A just, green transition? Skills in the petroleum industry and needs in green industries

Hvordan kan dagens kompetanse i petroleumssektoren bidra til og brukes i det grønne skiftet, og hvilke tiltak kan bidra til rettferdig grønn omstilling?

Unions, Productivity and Technology

I dette prosjektet ønsker vi å undersøke nærmere hvordan produktivitetsutviklingen i norske foretak henger sammen med teknologisk utvikling og endringer i partssamarbeidets styrke på mikronivå. Vi vil også studere hvordan den teknologiske utviklingen både påvirker og kan bli påvirket av fagforeninger.

Skills reform for workers: What can we learn from the Nordic Countries?

Fafo skal lage en kunnskapsoversikt over kompetansepolitiske tiltak rettet mot faglært og ufaglært arbeidskraft i de nordiske landene de siste 10-15 årene. Oversikten skal også si noe om erfaringer med ulike typer tiltak.

OGT Oil and gas transitions

OGT kartlegger muligheter for rettferdig omstilling, gjennom deltagende forskning med relevante interessentgruppe fra næringsliv, sivilsamfunn og myndigheter i Storbritannia, Danmark og Norge. Prosjektet ledes av Stockholm Environmental Institute (SEI) og Climate Strategies. 

Det norske forsknings-teamet, ledes for tiden av FNI i samarbeid med Fafo.

Digital Labor Platforms and Women's work in Nigeria, Kenya, Uganda og India
Prosjektet utforsker mulighetene og utfordringene kvinner står overfor når det gjelder  tilgang til arbeid på digitale plattformer i utvalgte utviklingsland: Nigeria, Kenya, Uganda og India, hvor disse plattformene nå gir inntektsmuligheter og blir stadig viktigere for økonomisk utvikling. 
Follow-up research of the Tørn program

Følgeforskning av Tørn, et utviklingsprogram der 60 kommuner prøver ut tiltak for bedre organisering av arbeidsoppgaver, personelldisponering og arbeidstidsordninger som kan gi flere heltidsstillinger.

Evaluation of FREMtid for competence 2021 - 2023

Matindustrien er en voksende næring der digitaliseringen er i hurtig utvikling. Ny teknologi og nytt utstyr stiller stadig økte krav til kompetanse hos de ansatte. 

Learning Conditions Monitor in conjunction with register data from Statistics Norway

Prosjektet dreier seg om å analysere årsaker til avvik mellom registerdata og Lærevilkårsmonitorens data om formell videreutdanning samt å analysere videreutdanningens betydning for sosial mobilitet.

Development of an experiment with scholarships for skilled workers

Det skal utvikles en eller flere modeller for utprøving av stipend til fagarbeidere. Modellen(e) skal kunne implementeres og effektevalueres, fortrinnsvis gjennom et randomisert kontrollert forsøk (RCT).

Learning all your life - a follow-up evaluation

Som ledd i kompetansereformen Lære hele livet er det etablert treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling. Fafo skal evaluere bransjeprogrammene på oppdrag for Kompetanse Norge.

Mathematics didactic continuing education of teachers and targeted structured mathematics teaching at the transition to 8th grade and Vg1
Formålet med prosjektet er å utforme et opplegg for skolering av lærere og for intensivopplæring i matematikk, implementere dette gjennom et randomisert, kontrollert eksperiment i Oslo-skolen, samt evaluere dette.
How does new technology in retail affect employment?
Hensikten med prosjektet er å belyse hvordan ny teknologi og endrede strukturer i varehandelen vil påvirke arbeidsoppgaver og krav til kompetanse hos ansatte.
Schemes for post-qualifying and continuing education in public sector in Norway

Prosjektet skal foreta en kartlegging av ordninger for etter- og videreutdanning i offentlig sektor gjennom å undersøke et utvalg tariffavtaler som omfatter stat, kommune, Oslo kommune og helseforetakene.

Inclusion and diversity in REMA 1000

I dette prosjektet skal vi undersøke vilkårene for mangfold og inkludering i REMA 1000.

A study of employability and learning trajectories of Late Career Learners

Prosjektet har til hensikt å utdype vår forståelse av sammenhengen mellom livslang læring og ansettelsesmuligheter for eldre voksne.

Adult learning, vocational skills and labour market outcomes

Et viktig formål med dette prosjektet er å få mer kunnskap om forhold som motiverer voksne personer til å ta fagbrev. I tillegg undersøker vi hvilken betydning det å ta et fagbrev har for unge voksnes deltakelse og mobilitet i arbeidslivet.

Etter- og videreutdanning

Etter og videreutdanning (EVU) - finansiering og effekter

Etter- og videreutdanning blant lærere

Undersøkelse om etter- og videreutdanning i grunnopplæringen