Torgeir Nyen has worked as a researcher at Fafo since 2003. His primary research field is vocational education and training (VET and higher VET), with an emphasis on labour market aspects. He has also conducted research on workplace learning and education and skills policy.
Together with Anna Hagen Tønder, he has written the book "Yrkesfagene under pressure" about Norwegian VET which was published by Universitetsforlaget in 2014.
He is currently leading Fafo's work with the Horizon Europe project "Skills2Capabilities" and the Norwegian Research Council project "School4Work", in addition to other projects (see below for a full list of ongoing projects).
Overgang til opplæring i bedrift Tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag
12 August 2024 | Fafo-rapport 2024:37
Kompetansekompasset Tillitsvalgtes syn på kompetanseutvikling på arbeidsplassen
07 August 2024 | Fafo-rapport 2024:26
Mesterbrevets rolle i arbeidslivet og kunnskapssamfunnet
14 June 2024 | Fafo-rapport 2024:28
Temanotat 6: Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen
04 December 2023 | Fafo-rapport 2023:26
Medeier eller høringsinstans? Yrkesopplæringsnemndas innflytelse på fagopplæringen
15 September 2023 | Fafo-rapport 2023:21
Evaluering av fagfornyelsen yrkesfag, delrapport 2
15 August 2023 | Universitetsforlaget
Ulikhetens drivere og dilemmaer
13 February 2023 | Faktaflak januar 2023
Regionalt partssamarbeid i fag- og yrkesopplæringen
29 September 2022 | Fafo-rapport 2022:19
Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen Evaluering av ny kompetansemodell Delrapport 2
14 March 2022 | Fafo-rapport 2022:01
Evaluering av treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling
22 December 2021 | Fafo-notat 2021:23
Finansiering av lærlinger En diskusjon av styrker og svakheter ved ulike ordninger
19 October 2021 | Fafo-rapport 2021:30
Fagarbeideres bidrag til innovasjon i norsk arbeidsliv
09 March 2021 | Fafo-rapport 2021:09
Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for videregående opplæring
08 January 2019 | Fafo-rapport 2018:42
Evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport
30 January 2018 | Fafo-notat 2018:01
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen. Delrapport 3
26 January 2017 | Fafo-notat 2016:11
Voksne som tar fagbrev
16 December 2016 | Fafo-notat 2016:18
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen. Delrapport 2
16 December 2016 | Fafo-rapport 2016:37
Bedre gjennomføring i videregående opplæring Evaluering av kvalifiseringsmodeller i og etter Vg2 yrkesfag og i Vg3 påbygg. Sluttrapport
23 November 2016 | Fafo-notat 2016:20
Partssamarbeidet i fagopplæringen En intervjuundersøkelse om Samarbeidsrådet for yrkesopplæring og de faglige rådene
03 December 2015 | Fafo-notat 2015:12
Evaluering av vekslingsmodell i fag- og yrkesopplæringen. Delrapport 1
03 November 2015 | Fafo-notat 2014:12
Alternativ VG3 for elever som ikke får læreplass Underveisrapport
02 November 2015 | Fafo-rapport 2015:46
Godt, men ikke for godt Evaluering av forsterket alternativ Vg3 for elever som ikke får læreplass. Sluttrapport
05 August 2015 | Fafo-rapport 2015:32
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Sluttrapport
05 May 2015 | Fafo-notat 2015:02
En ekstra dytt, eller mer? Delrapport fra evalueringen av ulike tiltak for å kvalifisere elever etter Vg2
06 October 2014 | Fafo-rapport 2014:20
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Fokus på opplæringen i bedrift Rapport 3 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
20 February 2013 | Fafo-rapport 2013:35
Vilkår for læring i kommunene En kartlegging av fire arbeidsfelt
09 February 2013 | Fafo-rapport 2013:23
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Fokus på skoleopplæringen Rapport 2 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen.
27 January 2013 | Fafo-rapport 2013:05
Å bli helsefagarbeider En kvalitativ undersøkelse av overganger mellom skole og læretid, og mellom læretid og arbeidsliv blant ungdom i helsearbeiderfaget
17 March 2012 | Fafo-rapport 2012:61
Hospitering i fagopplæringen Evaluering av forsøksordninger i seks fylker
03 March 2012 | Fafo-rapport 2012:47
Fleksibilitet eller faglighet? En studie av innføringen av faget prosjekt til fordypning i Kunnskapsløftet
03 March 2012 | Fafo-rapport 2012:46
Kunnskapsgrunnlag og faglige perspektiver for en studie av kvalitet i fag- og yrkesopplæringen Rapport 1 Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
11 February 2012 | Fafo-rapport 2012:23
Internopplæring i varehandelen
15 January 2012 | Fafo-notat 2012:18
Om potensialet for å få bedriftene til å ta inn flere lærlinger En kartlegging av norske bedrifters vurdering av lærlingordningen
03 March 2011 | Fafo-rapport 2011:36
Har vi lærefag som er relevante for kommunesektoren?
23 February 2011 | Fafo-rapport 2011:28
På veien til fagbrev Analyser av Lærlingundersøkelsen
09 March 2010 | Fafo-rapport 2010:41
Yrkesrettet opplæring i Spekter-området
12 February 2010 | Fafo-rapport 2010:16
Kompetanseutvikling gjennom hospitering Om grunnlaget for en hospiteringsordning for lærere og instruktører i bygg- og anleggsfag
08 February 2010 | Fafo-rapport 2010:12
Vocational education and training in new areas En kartlegging av virksomhetenes holdninger til nyere fag i tjenesteytende virksomhet
25 January 2010 | Fafo-rapport 2010:01
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Sluttrapport fra evalueringen av et statlig program for skoleutvikling
14 January 2010 | Fafo-notat 2010:20
In-company training in the service sector
16 February 2009 | Fafo-rapport 2009:23
Tidstyvene En beskrivelse av lærernes arbeidstidssituasjon
14 February 2009 | Fafo-rapport 2009:21
Kompetanse – for hvem? Sluttrapport fra evalueringen av «Kompetanse for utvikling. Strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen 2005–2008»
24 January 2009 | Fafo-report 2009:02
Lifelong learning in Norwegian working life. Results from The Learning Conditions Monitor 2003–2008
23 January 2009 | Fafo-rapport 2009:01
Livslang læring i norsk arbeidsliv. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2003–2008
16 January 2009 | Fafo-notat 2009:22
Livslang læring i norsk arbeidsliv. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2009
02 January 2009 | Fafo-notat 2009:04
Aktivitetsrapportering 2008 – kompetanse for utvikling
03 March 2008 | Fafo-rapport 2008:29
Bruk av fagkompetanse i arbeidslivet
25 January 2008 | Fafo-notat 2008:28
Evaluering av Kunnskapsløftet – fra ord til handling. Delrapport 2
16 January 2008 | Fafo-notat 2008:18
Aktivitetsrapportering 2007 – kompetanse for utvikling
11 January 2008 | Fafo-notat 2008:13
Evaluering av «Kompetanse for utvikling. Strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen 2005–2008.» Delrapport 3
08 January 2008 | Fafo-notat 2008:10
Kompetanseutvikling blant NITOs medlemmer
27 January 2007 | Fafo-rapport 2007:04
Livslang læring i norsk arbeidsliv. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2006 Fordeling, omfang og finansiering
19 January 2007 | Fafo-notat 2007:23
Evaluering av Kunnskapsløftet – fra ord til handling
12 January 2007 | Fafo-notat 2007:14
Analyse av aktivitetsrapportering 2006 - kompetanse for utvikling
09 January 2007 | Fafo-notat 2007:11
Evaluering av «Kompetanse for utvikling. Strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen 2005–2008.» Delrapport 2
04 March 2006 | Fafo-rapport 540
Læreplasser i kommunesektoren – omfang og utfordringer
06 January 2006 | Fafo-notat 2006:10
Evaluering av «Kompetanse for utvikling. Strategi for kompetanseutvikling i grunnopplæringen 2005–2008.» Delrapport 1
13 March 2005 | Fafo-rapport 508
Lærernes arbeidstid Evaluering av avtale om arbeidstid for undervisningspersonalet i skoleverket 2004–2006
08 March 2005 | Fafo-rapport 501
Livslang læring i norsk arbeidsliv II. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2005
15 February 2005 | Fafo-rapport 478
Evaluering av ordningen med demonstrasjonsskoler og demonstrasjonsbedrifter
05 March 2004 | Fafo-rapport 458
Utvikling av lærevilkår i norsk arbeidsliv fra 2003 til 2004 Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2004
19 February 2004 | Fafo-report 443
Lifelong learning in Norwegian working life. Results from The Learning Conditions Monitor 2003
12 February 2004 | Fafo-rapport 435
Livslang læring i norsk arbeidsliv. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2003. Grunnlagsrapport
10 February 2004 | Fafo-rapport 434
Livslang læring i norsk arbeidsliv. Resultater fra Lærevilkårsmonitoren 2003. Sammendragsrapport
23 January 2004 | Fafo-notat 2004:34
Lærevilkår for eldre arbeidstakere i staten
02 January 2004 | Fafo-notat 2004:03
Etter- og videreutdanning i grunnopplæringen i 2003
12 February 2002 | Fafo-rapport 382
Kompetanseutvikling blant håndverksmestere
07 February 2002 | Fafo-rapport 376
Lærer ved å lære andre Lærere uten godkjent utdanning i kommunale grunnskoler
11 January 2002 | Fafo-notat 2002:14
NHOs kostnader til fagopplæring
03 February 1998 | Fafo-rapport 254
Privatisering og konkurranseutsetting i norske kommuner
Scientific publishing
År | kategori | utgiver
Publikasjonsnavn
Les mer
2023 | Journal articles | Ulikhetens drivere og dilemmaer
Fagopplæring og fordeling
2020 | Journal articles | Transfer
Capacity for reform: the changing roles of apprenticeship in three Nordic countries
2020 | Journal articles | Journal of Education and Work
Economic returns to adult vocational qualifications
2019 | Journal articles | Social Inclusion
Adult Vocational Qualifications Reduce the Social Gradient in Education
2018 | Journal articles
Development of vocational skills through integration of practical training periods in school based vocational education in Norway
2017 | Journal articles
Fagbrev i voksen alder
2017 | Scientific publishing
Short-Term Benefits, Long-Term Harm? Alternative Training to Apprenticeships in Norway
2016 | Op-eds and commentaries
Vocational Education and Training in Norway: Growth in Apprenticeships
2015 | Journal articles
Vocational Education and School to Work Transitions in Norway
2015 | Journal articles | Cooperation and Conflict the Nordic Way
Cooperation and Reform in Vocational Education and Training
2015 | Books
Local Drivers for Improvement Capacity
2014 | Books | Yrkesfagene under press
Yrkesfagene under press
2013 | Journal articles
Prosjekt til fordypning - et taktskifte i fagopplæringen
2012 | Books
Att kartlägga och förbättra skolor
2012 | Books | Utvikling av skoler: Prosesser, roller og forbedringshistorier
Utvikling av skoler
2011 | External reports
Kartlegging av strategi for kompetanseutvikling i barnehagesektoren
2009 | Journal articles
Kompetanseutvikling for lærere
2006 | External reports
Hvis jobben krever det En analyse av sammenhengene mellom krav til basisferdigheter, faktiske basisferdigheter og deltakelse i læringsaktiviteter i norsk arbeidsliv
2005 | Journal articles
Livslang læring i norsk arbeidsliv
2002 | Journal articles | International Journal of Training and Development
The research project is about the role of the Master Craftman Qualification in the labour market and in skills development in Norway. The project will compare the Norwegian Master Craftman Qualification with similar qualifications in other countries. It will also provide new knowledge on the impact of the qualification on individual careers and its societal impact in terms of new business establishments and apprenticeships
The research project examines the role of tripartite cooperation on vocational education and training (VET) at the regional level in Norway, with special emphasis on "yrkesopplæringsnemnda", the peak cooperative organ in each county.
The purpose of the project is to gather systematic knowledge about how different ways of dealing with the outbreak of the coronavirus and the closure of schools have affected students' motivation, learning, and opportunities to complete upper secondary education.
One or more models for testing scholarships for skilled workers will be developed. The model(s) should be possible to implement and evaluate effectively, preferably through a randomized controlled trial (RCT).
Fafo evaluates four different models of preparing vocational students for apprenticeship or bridging courses to obtain general entrance to university/college studies.
Fafo evaluates a number of projects which test dual models of vocational education and training (VET) that are different from the current standard 2+2-model for VET at upper secondary level in Norway. In these models called "vekslingsmodeller" students/apprentices change more frequently between learning at school and learning at work. In the standard 2+2-model two years at school is followed by two year apprenticeship. The evaluation is carried out in cooperation with NIFU.
An important purpose of this project is to gain more knowledge about factors that motivate young adults to obtain a trade certificate. In addition, we investigate the importance of a vocational qualification for labour market participation and mobility.