Research area:
Dropout from education
Dropout from upper secondary education, particularly in vocational education and training, and among boys with an immigrant background, is a continuous concern in the public debate. The media’s focus is directed towards political interventions, social inequalities and youth risking permanent labour market marginalisation.
In the debates, drop-out has been depicted as the knowledge society’s ‘weak spot’, where the government’s logic of efficiency and economic growth meets the citizens’ hopes for self-realisation and taking charge of one’s life projects. The research conducted at Fafo in this field seeks to address and problematize our understanding of the phenomenon. What is really dropout, when does it become a problem, and to who? Research interests cover how the education system could and should be designed in order to ensure social inclusion.
Fafo takes part in a broadly composed national research network on dropout, education and the significance of local labour markets.
Ongoing projects
Hvordan kan arbeidsplasser – bestående av arbeidsgivere, ansatte og organisasjonsstrukturene disse befinner seg i – utformes for å legge til rette for vellykket inkludering av sårbare ungdommer som sliter med å få ordentlig fotfeste i arbeidsmarkedet?
School4Work er et NFR-finansiert samarbeidsprosjekt mellom OsloMet Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Fafo, Bundesinstitut für Berufsbildung (BIBB), Oslo kommune og Viken fylkeskommune. Prosjektet handler om yrkesfagelevers overgang fra opplæring i skole til læretid i bedrift. Det skal frambringe kunnskap om forhold som påvirker overgangen, med særlig vekt på yrkesfaglærerne kan bidra med. Fafo deltar i to arbeidspakker, én om hva yrkesfaglærere gjør for å forberede elever på læretida og én om arbeidsgivernes beslutninger om å tilby læreplass, og leder den sistnevnte.
Prosjektet tar sikte på å forbedre kvaliteten på utdanning, spesielt i rurale områder, i fem distrikter i Romania. Prosjektet har som mål å bekjempe skolefrafall og legge til rette for overgang fra grunnskole til ungdomsskole og fra ungdomsskole til videregående opplæring for 650 barn.
Fafo publications
Articles and book chapters
Completed projects
Fafo skal lage en kunnskapsoversikt over høyt fravær i skolen. Oversikten vil si noe om årsaker til høyt fravær, fraværets utbredelse og endring over tid, og om tiltak som fungerer når det gjelder å redusere fravær.
Hellas har store utfordringer med lav sysselsetting blant unge og kvinner Hensikten med prosjektet er å dokumentere og analysere situasjonen i det greske arbeidsmarkedet for å avdekke barrierer som påvirker unges og kvinners arbeidsmarkedsdeltakelse. Videre skal det foreslå virkemidler som kan bidra til økt sysselsetting blant unge, herunder hvilke grep som kan ta for å bryte kjønnsrelaterte barrierer.
Fafo skal gjennomføre en undersøkelse blant et representativt utvalg av ungdom mellom 16 og 25 år. Målet er å få kunnskap om unges ambisjoner og meninger. Temaer er utdanning, yrkesvalg, holdninger til fagbevegelse og sentrale politiske spørsmål.
Ikke fullført videregående opplæring er forbundet med høye samfunnsmessige kostnader. Arbeidet med å forhindre frafall fra videregående opplæring står derfor høyt på den politiske dagsorden. For den enkelte ungdom trenger imidlertid ikke frafallet være en permanent tilstand. Sammenlignet med den store oppmerksomheten omkring frafall, har tilbakevending – hvem det er som returnerer til videregående opplæring, hvorfor, og hvordan denne andelen kan økes – fått lite oppmerksomhet både blant forskere og politikere.
Prosjektet skal med utgangspunkt i de unges egne opplevelser og erfaringer undersøke hva som fremmer og hemmer sosial inkludering av unge med innvandrerbakgrunn som vokser opp i utsatte boområder i ulike norske byer.
Hensikten med prosjektet er å bidra til å øke andelen som fullfører videregående opplæring.
I samarbeid med forskere fra HIOA skal Fafo evaluere matematikkeksamen i 10. trinn.