Kan økt bemanning i barnehagene gjøre en forskjell?
Erfaringer fra forsøk med økt bemanning i levekårsutsatte områder i Oslo
I artikkelen studerer vi ansattes erfaringer med to forsøk med ekstra bemanning i barnehager i levekårsutsatte områder i Oslo og undersøker hvordan den økte bemanningen påvirket kvaliteten på barnehagetilbudet.
Artikkelen er basert på kvalitative intervjuer med ansatte i elleve barnehager med ekstra bemanning, og med representanter fra bydelsadministrasjonene, samt webbaserte spørreundersøkelser blant styrerne i barnehager som var omfattet av forsøkene i 2022 og 2024.
Barnehagene fikk stor grad av autonomi i gjennomføringen av forsøkene, noe som gjorde det mulig å bruke ressursene på måter som ansatte i barnehagene oppfattet som viktige. Flere av barnehagene valgte å ansette fagpedagoger med spisskompetanse på definerte områder som språkopplæring og barnevern for å styrke arbeidet med det de kalte «gråsonebarna» – barn uten spesialpedagogisk vedtak, men med utfordringer.
Økt bemanning gjorde at barnehagene fikk mulighet til å dele barna i mindre grupper, noe som kom barna med ulike utfordringer særlig til gode. Det ble videre tettere oppfølging og bedre relasjoner mellom de ansatte og barna og tettere kontakt med foreldrene.