Å bygge opp eller bryte ned? Tillit og brukerrelasjoner i møtet mellom innvandrere og Nav
Som velferdsstatens ansikt i møte med nye borgere kan Nav bidra til å bygge tillit og tilhørighet i en mangfoldig befolkning. Men hvordan opplever innvandrere møtet med Nav? Innvandrere utgjør i dag en betydelig del av Navs brukere, men det har vært vanskelig å fange opp deres erfaringer gjennom ordinære brukerundersøkelser. Her presenterer vi resultatene fra en særskilt tilrettelagt feltsurvey blant somalisk- og arabisktalende Nav-brukere. Sammenliknet med brukere uten innvandrerbakgrunn finner vi at respondentene i feltsurveyen gjennomgående har en mer negativ opplevelse av kontakten med Nav, både i vurderingen av kommunikasjon, opplevd nytte av tiltakene og i relasjonen til saksbehandlerne. Årsakene kan knyttes til svake norskferdigheter, at mange har en brukerprofil kjennetegnet av behovsprøving og aktivitetsplikt, samt kulturelle erfaringer knyttet til manglende tillit til fremmede.
Andresen, S., Friberg, J. H., Kavli, H. C. & Volckmar-Eeg, M. G. (2023). Å bygge opp eller bryte ned? Tillit og brukerrelasjoner i møtet mellom innvandrere og Nav. I T. Fløtten, H. C. Kavli & S. C. Trygstad (Red.) Ulikhetens drivere og dilemmaer. Universitetsforlaget. (s. 258–275). https://doi.org/10.18261/9788215065403-23-15