Fafokonferansen 2022
Innmeldt eller utmeldt
arbeid, utdanning og velferd
Viktige mål i norsk politikk er å holde ulikheten nede og inkludere alle i samfunns- og arbeidsliv.
Gjennom 40 år har Fafos forskning vært konsentrert om å undersøke hvordan levekår, deltakelse og innflytelse er fordelt i befolkningen og hvilke mekanismer som bidrar til å fremme likhet.
På vår jubileumskonferanse retter vi oppmerksomheten mot ulikhet generelt, ulikhet i arbeidsmarkedet og ulikhet i utdanningssystemet.
Avslutningsvis spør vi hvordan politikere kan bruke forskning for å sikre omstillinger uten økt ulikhet og mer utenforskap. Vi tematiserer også grensene mellom forskning og politikk.
Vår kronikk om tematikken: «En underliggende uro»
8. juni 2022
Oslo Kongressenter
På scenen
Programmet
1982: Willoch-regjering og liberalisering. «Natta til 1. mai». I skiløypene brekker Oddvar Brå staven. Vinmomopolets arbeidstakere streiker i 15 uker. Folketallet i Kina passerer for første gang 1 milliard mennesker. Og Fafo grunnlegges.
Vi inviterer til en reise i tidsmaskinen.
- Har holdningene til ulikhet og velferd endret seg i løpet av fire tiår?
- Er klasse fortsatt et relevant begrep?
- Hva er sentrale drivere for samfunnsutviklingen?
- Hvordan skal morgendagens politiske ledere skape et samfunn der lite ulikhet og høy deltakelse fremdeles er realiserbare idealer?
Last ned lysark
Byggingen av arbeidslivets institusjoner har fulgt hverandre tett i Norden. Siden starten av 1900-tallet har sterke kollektive organisasjoner – støttet av statlige institusjoner og et utbredt trepartssamarbeid – skapt samfunn med små forskjeller og høy grad av tillit.
De siste førti årene har de nordiske arbeidsmarkedene gjennomgått store endringer.
- Hvilke valg har partene og myndighetene tatt i møte med disse endringene?
- Hvilke ambisjoner har de hatt?
- Har politikken bidratt til større eller mindre ulikhet?
I denne sesjonen ser vi på likheter og forskjeller mellom landene. Hva var gode valg, og hva burde vi ha unngått å gjøre?
Last ned lysark
Utdanning har vært og er et sentralt politisk virkemiddel for å fremme sosial mobilitet og motvirke ulikhet, både i Norge og internasjonalt.
Men utviklingen er ikke uten skyggesider. Presset mot stadig høyere utdanningsnivå, skjerpede krav til kompetanse i arbeidslivet og økt migrasjon skaper også barrierer som gjør det vanskelig for ungdom og andre med lite utdanning å komme inn på arbeidsmarkedet.
I denne sesjonen retter vi søkelyset mot utdanning som virkemiddel mot ulikhet og utenforskap.
- Hvilke prosesser og mekanismer i utdanningssystemet og samfunnet rundt hemmer og fremmer inkludering og mobilitet?
- Hvordan har forutsetningene for utdanningspolitikken endret seg de siste tiårene?
- Hva kan gjøres for å motvirke økt utenforskap i årene framover?
Last ned lysark
Norge og resten av verden står overfor store utfordringer. Vi skal lykkes med en grønn omstilling og vi skal gjennom en digital transformasjon med økt globalisering.
Skal omstillingene være bærekraftige – også i sosial forstand – må vi unngå økt ulikhet og at grupper faller utenfor arbeidsliv og øvrige fellesskap.
Vi spør hvordan forskning og politikk kan kombineres for å møte disse enorme utfordringene.
- Hva trenger politikerne av forskerne for å gjøre en god jobb?
- Hva er viktige betingelser for en kunnskapsbasert politikk?
- Hvor går grensene mellom kunnskap og ideologi – forskning og aktivisme?
- Hvorfor er det så vanskelig for folk å skifte mening?