Norsk arbeidsliv har klart å kombinere høy produktivitet og små lønnsforskjeller. Det skyldes blant annet et velutbygd utdanningssystem og gode læringsvilkår på jobb. Med et arbeidsliv i rask endring settes veletablerte ordninger under press. Går vi mot et økt kompetansegap i norsk arbeidsliv?
Fafo har det siste året publisert tre rapporter som på ulike måter belyser kompetansepolitiske utfordringer i skjæringspunktet mellom utdanningspolitikk og arbeidslivspolitikk.
På denne Fafo-frokosten presenterte vi smakebiter fra forskningen, og vi hadde invitert politikere, forskere og partene i arbeidslivet til å kommentere og debattere: Hva er de viktigste utfordringene framover? Hva kan myndighetene gjøre? Hva kan aktørene i arbeidslivet gjøre?
Program
Velkommen ved Jon Rogstad, forskningsleder Fafo
Innledninger ved Fafo-forskere
Torgeir Nyen: Vilkår for læring i norsk arbeidsliv (lysark - pdf)
Erika Braanen Sterri: Utjevning – nye kompetansegap?
Tove Mogstad Aspøy: Digital kompetanse i arbeidslivet
Kaja Reegård: Rettigheter – utdanning som rett eller plikt?
Anna Hagen Tønder: 2+2 – ikke for alle
Etter hver innledning gis ordet til panelet for kommentar og debatt
I panelet
Bjørn Haugstad, statssekretær (H) i Kunnskapsdepartementet
Svein Oppegaard, direktør for arbeidsliv i NHO
Trude Tinnlund, LO-sekretær
__________
Møteledere: Jon Rogstad og Anne Mette Ødegård, Fafo
Nye Fafo-publikasjoner
Nedenfor er link til tre av publikasjonene som ble presentert på frokostseminaret. Den fjerde publikasjonen offentliggjøres senere i høst. Rapporten har arbeidstittelen "Å ta fagbrev som voksen", og forfattes av Fafo-forskerne Tove Mogstad Aspøy, Torgeir Nyen og Anna Hagen Tønder.
Hedda Haakestad og Erika Braanen Sterri (2015), Lærevilkår i norsk arbeidsliv. Utjevning eller mot nye kompetansegap? Nettutgave. Fafo-rapport 2015:09
Tove Mogstad Aspøy og Rolf K. Andersen (2015), Digital kompetanse i arbeidslivet. Nettutgave. Fafo-rapport 2015:28
Erika Braanen Sterri, Silje Andresen, Kaja Reegård og Jon Rogstad (2015), Grenser for utdanning. Rett til videregående opplæring for voksne. Nettutgave. Fafo-rapport 2015:27
Videointervju om fagopplæring
Hvordan blir man fagarbeider? Hvor lang tid bruker ungdom på gjennomføringen? Og er det riktig å snakke om «krise» i fagopplæringen? Dette er bare noen av spørsmålene som besvares av Fafo-forskerne Anna Hagen Tønder og Torgeir Nyen i et videointervju gjennomført av arbeidslivet.no (24.03.2015) Les mer og se intervjuet her