Finale for EU-prosjekt om framtidas kompetanse
Utdanning innen yrkesfag er ment å være skreddersydd for å gi deg gode muligheter til å gå rett ut i arbeidslivet – samtidig som du har et grunnlag for videre læring.
At lærdommen fra skolebenken er det som arbeidsmarkedet trenger, er langt fra selvsagt. Endringer i teknologi og markeder kan fort gjøre kunnskap avleggs.
– Mange yrker kan bli kraftig påvirket av ny teknologi. Om ikke yrkesfaglig utdanning holder tritt og oppdaterer seg, blir utdanningene etter hvert irrelevante. Men på den annen side vil det å skifte innholdet i læreplanene hvert eneste år bli for kortsiktig, forteller Fafo-forsker Torgeir Nyen.
Flere land gjør som Norge ved å formulere læreplanene litt «åpent» for å gi fleksibilitet til skolene og særlig bedriftene til å tilpasse opplæringen etter behov, forteller han.
– Det har fungert godt, men på et tidspunkt kan spennet bli for stort, og standarden i for stor grad satt av bedriftene som endrer seg minst.
Europeisk balansejakt
Nyen har vært prosjektleder for Fafos bidrag til Horizon Europe-prosjektet «Skills2Capabilities».
Her har forskere fra en rekke land kartlagt hvordan kompetanse og arbeidsmarked står i stil med hverandre, og hva som kan hjelpe Europa til å matche mennesker og jobber bedre.
Utgangspunktet for prosjektet er at kompetansen som utvikles gjennom fagutdanningene i europeiske land ikke alltid treffer arbeidslivets behov over tid, forteller Nyen:
– Noen blir overutdannet og andre underutdannet for oppgavene som skal løses på kort og lang sikt. Eller noen utvikler smal og spisset kompetanse, men mangler kanskje mer teoretisk forståelse, oppsummerer han.
Forsker-finale
Torsdag 13. november skal alle samles i Maastricht for prosjektets sluttkonferanse som går over to dager.
Fafo har bidratt på mange av prosjektets arbeidspakker, men har hatt særlig ansvar for komparative analyser av hvordan yrkesutdanningene helsefagarbeider, industrimekaniker, ventilasjonstekniker og lagerlogistikk har utviklet seg i seks ulike land.
Noen av funnene er samlet i to såkalte postere som du kan se under, samt i informasjonsark fra prosjektet. Se også Fafos rapport fra prosjektet. En sluttrapport fra Fafos bidrag kommer i tillegg ved årsskiftet. Den overordnede prosjektsida samler alle relevante publikasjoner.
Ved siden av Torgeir Nyen, har Tove Mogstad Aspøy, Markus Roos Breines og Johan Røed Steen vært Fafo-forskere i prosjektet. Mogstad Aspøy var i permisjon da bildet ble tatt.