Skip to main content

Tove Mogstad Aspøy

Forsker

Tove Mogstad Aspøy jobber som forsker på Fafo. Aspøy er opptatt av skjæringsfeltet mellom utdanning og arbeidsliv. Hun arbeider med temaene kompetanseutvikling i arbeidslivet, livslang læring, jobbkvalitet, fag- og yrkesopplæring, utdanningsvalg og integrering.

Aspøy har bred erfaring med både kvalitative og kvantitative metoder, blant annet kvalitative intervjuer, fokusgruppeintervjuer, gjennomføring og analyser av spørreundersøkelser og analyse av registerdata.

Aspøy har publisert flere artikler i internasjonale tidsskrifter, både basert på kvalitative og kvantitative data. Hun holder også presentasjoner om sitt fagfelt.

Utdanning

Ph.d. i sosiologi, Universitetet i Oslo

Master i sosiologi, Universitetet i Oslo

Arbeidsområder


Aktive prosjekter

Minikvalifikasjoner
Temaet for dette prosjektet er fordelene, ulempene og avveiningene ved å etablere systemer for minikvalifikasjoner.
Skills2Capabilites

Fafo deltar i et større forskningsprosjekt kalt Skills2Capabilities som er finansiert gjennom EUs Horizon Europe program. Skills2Capabilities er et samarbeid mellom forskningsinstitusjoner i åtte europeiske land. Prosjektet dreier seg om hvordan kompetanseutviklingssystemene i europeiske land kan bli bedre til å utvikle relevant kompetanse og unngå kompetansegap i et arbeidsmarked preget av hyppigere endringer i teknologi og arbeidsformer

Menneske og maskin. Behovskartlegginger i NAV ved å kombinere maskinelle og relasjonelle prosesser

NAVs vurderinger av brukeres behov spiller en avgjørende rolle for hvilke tjenester brukerne får tilgang til. I behovsvurderingen kartlegger veiledere brukernes behov for hjelp for å komme i arbeid, og foreslår relevante tiltak og ytelser. Mange saker blir imidlertid ikke tilstrekkelig opplyst i disse kartleggingene, og utfallet av vurderingene mangler ofte individuelle begrunnelser.

Evaluering av fagfornyelsen

Fafo, NIFU og Oslo Met gjennomfører en samlet, helhetlig evaluering av fagfornyelsen i yrkesfag. Fagfornyelsen medfører viktige endringer av innhold og struktur i yrkesfagene i videregående skole.

Fafo-publikasjoner

Annen publisering

Fullførte prosjekter

Vurderingskvalitet i fag- og svenneprøver
Temaet for prosjektet er prøvenemndenes arbeid med gjennomføringen og vurderingen av fag- og svenneprøver. Vi kartlegger blant annet prøvenemndenes bakgrunn, relasjonen mellom fylkeskommunene og prøvenemndene, hvordan oppgavene gjennomføres og vurderingspraksis.
Fylkeskommunenes nye rolle på integreringsfeltet
I den nye integreringsloven (2021) gis fylkeskommunen flere nye oppgaver. På områder der ansvarsfordelingen tidligere kunne være uklar har fylkeskommunen nå fått en tydeligere rolle. Et eksempel på dette er at 16–17-åringer ikke lenger har rett til opplæring etter integreringsloven – men kun etter opplæringsloven. Et annet er at fylkeskommunen har fått ansvar for opplæring i norsk og samfunnsfag for alle som går i videregående opplæring.
Partssamarbeidet i fag- og yrkesopplæringen på regionalt nivå

Tema for prosjektet er samarbeidet mellom utdanningsmyndighetene og partene i arbeidslivet om styringen og utviklingen av fag- og yrkesopplæringen på regionalt nivå. Vi vil legge særlig vekt på arbeidet i yrkesopplæringsnemndene.

Bedre kjønnsbalanse i Hydros aluminiumsverk

Norsk Hydro ønsker en jevnere kjønnsbalanse blant sine ansatte, det vil si flere kvinnelig ansatte i sine aluminiumsverk/fabrikker. Det gjelder både blant operatører og ingeniører. Det skal utarbeides et kunnskapsgrunnlag som kan si noe om hva som er situasjonen nå, hva som er utfordringene og peke på mulige tiltak /tilrettelegging for å få til en jevnere kjønnsbalanse.

Integreringsloven – implementeringen av nye områder og grep

I den nye integreringsloven – gjeldende fra 1. januar 2021 – reguleres noen nye områder og grep i integreringsarbeidet. Fafo har fått i oppdrag av Kunnskapsdepartementet å undersøke hvordan disse endringene iverksettes.

Bransjeprogrammet Lære hele livet – en følgeevaluering

Som ledd i kompetansereformen Lære hele livet er det etablert treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling. Fafo skal evaluere bransjeprogrammene på oppdrag for Kompetanse Norge.

Utvikling av gode yrkesfaglærere

Hva slags kompetanse må yrkesfaglærere ha for å kunne gi undervisning som oppleves som relevant både for elever og for arbeidslivet?

Ungdom og utdanningsvalg - fokus på helse- og oppvekstfag

Det skal gjennomføres en studie av utdanningsvalg i videregående opplæring, med fokus på helse- og oppvekstfag. Et viktig formål med studien er å få en bedre forståelse for ulike forhold som har betydning for elevenes valg av utdanning, hvordan elevene selv opplever sitt eget informasjonsbehov, og hvordan dette behovet blir ivaretatt av skolen og andre aktører. En god forståelse av disse forholdene er viktige for å øke rekrutteringen og sikre tilgangen på kvalifiserte fagarbeidere til helse- og oppvekstsektoren i årene framover.

Modeller for å kvalifisere elever etter Vg2

Fafo foretar i perioden 2014-2016 en kartlegging av utprøvingen av ulike modeller for å kvalifisere elever etter yrkesfaglig Vg2. Overgangen mellom Vg2 i skole og læretiden i bedrift (Vg3) er en viktig fase i det yrkesfaglige utdanningsløpet. I prosjektet kartlegger Fafo erfaringene med to ulike modeller for å gjøre elever bedre i stand til å skaffe seg læreplass. Etter Vg2 er det en del elever som velger å ta påbygging (Vg3) for å oppnå generell studiekompetanse i stedet for å gå ut i lære. Imidlertid er dette krevende og en god del elever stryker eller faller fra opplæringen. Som et ledd i prosjektet kartlegger Fafo også to ulike modeller for å styrke elevenes evne til å fullføre og bestå påbygg.

Voksnes læring

Et viktig formål med dette prosjektet er å få mer kunnskap om forhold som motiverer voksne personer til å ta fagbrev. I tillegg undersøker vi hvilken betydning det å ta et fagbrev har for unge voksnes deltakelse og mobilitet i arbeidslivet.

Alternativt Vg3 for elever som ikke får læreplass

Vi evaluerer et prosjekt hvor fem fylkeskommuner tilbyr et forsterket alternativt tilbud om opplæring for elever som har fullført to år yrkesfaglig opplæring, men ikke har fått tilbud om lærlingplass.