Skip to main content

Ester Bøckmann

Forsker (permisjon)

    Utdanning

    Mastergrad i samfunnsøkonomi fra UIO.

    Arbeidsområder

    Aktive prosjekter

    Kartlegging av bosatte innvandrere med D-nummer
    Personer som oppholder seg i Norge over over seks måneder skal som en hovedregel melde flytting til Norge og registreres i Folkeregisteret med et fødselsnummer (f-nummer). Innvandrere til Norge som skal oppholde seg i landet kortere enn seks måneder kan registreres med et D-nummer, som for eksempel er nødvendig for å få skattekort. Det er kommet fram en bekymring for at innvandrere selv med lang botid kan ha vansker med å bli registrert med f-nummer. Dette kan ha betydning for tilgang til rettigheter, som for eksempel fastlege.
    Ulikhetsbarometeret
    Formålet med prosjektet er å analysere utviklingen i økonomisk og sosial ulikhet.

    Annen publisering

    Fullførte prosjekter

    Utbetaling av feriepenger
    Arbeids- og sosialdepartementet ønsker gjennom dette oppdraget å undersøke hvor godt sikret arbeidstakeres feriepenger er, dersom virksomhetene den enkelte er ansatt i står i en usikker økonomisk situasjon.
    Arbeidsavklaringspenger og kvalifiseringsstønad som velferdsordninger for unge utenfor arbeid og utdanning

    Formålet med prosjektet er å få kunnskap om tildelingen av arbeidsavklaringspenger (AAP) og kvalifiseringsstønad (KVP) til unge brukere , samt å kartlegge hvilke forhold som åpner opp for og eventuelt begrenser adgangen til de to ytelsene blant unge under 30 år med nedsatt arbeidsevne.

    Kartlegging av NOKUTs godkjenningsordning for utenlandsk fag- og yrkesopplæring

    Uten godkjent utdanning har mange arbeidsinnvandrere i en årrekke jobbet som ufaglærte. En godkjenningsordning hadde derfor vært etterspurt i flere år, blant annet fra partene i arbeidslivet, da den ble igangsatt i 2016. NOKUT ble satt til å forvalte ordningen.

    Konsekvenser og håndtering av koronautbruddet for videregående opplæring

    Formålet med prosjektet er å samle systematisk kunnskap om hvordan ulike måter å håndtere utbruddet av koronaviruset og stengningen av skoler har påvirket elevenes motivasjon, læring og muligheter for å gjennomføre videregående opplæring.

    Arbeidsinnvandring fra tredjeland

    UDI ønsker bistand til en analyse av hvordan det kan legges til rette for at Norge kan tiltrekke seg kvalifisert arbeidskraft fra tredjeland (land utenfor EU og EØS).