Skip to main content

Rebecca Nybru Gleditsch

Forsker

Rebecca Gleditsch er forsker ved Fafo og arbeider ved forskningsgruppen for migrasjon, inkludering og kompetanse. Hun har en doktograd fra University of North Dakota om minoritetsstudenters opplevelser og erfaringer ved høyere utdanning. Hun er spesielt opptatt av forutsetninger for å delta i ulike deler av samfunnet, særlig relatert til skole, utdanning og helsetjenester.

Gleditsch har bred erfaring med både kvantitative og kvalitative metoder, inkludert kvalitative intervjuer og fokusgruppeintervjuer, samt analyser av sekundærdata, surveydata og registerdata.

Etter avlagt doktorgrad i 2019 jobbet hun først som forsker ved Statistisk sentralbyrå (2019–2020) med befolkningsframskrivinger og deretter ved Folkehelseinstituttet (2021–2023) der hun forsket på holdninger og adferd knyttet til vaksinasjon, spesielt blant ulike innvandrergrupper.

Gleditsch har publisert flere artikler i internasjonale tidsskrifter, inkludert både kvantitative og kvalitative studier.

Utdanning

Ph.d. i Educational Foundations & Research, University of North Dakota

Mastergrad i sosiologi, University of North Dakota

Arbeidsområder

Holdninger, adferd, vaksinasjon, helse, sosial ulikhet

Aktive prosjekter

Levekårsutsatte områder og utenforskap – hva vet vi om situasjonen, og hvilke tiltak virker?
I dette prosjektet vil Fafo sammenstille tidligere forskning og annen kunnskap knyttet til levekårsutsatte områder og utenforskap i Norge, Sverige og Danmark til en kunnskapsoppsummering om parallellsamfunn. Prosjektet vil si noe om kjennetegn/indikatorer på parallellsamfunn i norsk og internasjonal forskningslitteratur, utviklingen av dette over tid, eventuelle utsatte områder i Norge og tiltak som er prøvd ut og iverksatt i de skandinaviske landene. Kunnskapsoppsummeringen vil ha et komparativt, skandinavisk perspektiv.
Kvalitativ studie om holdninger til vaksine og vaksinasjon
Det skal i dette prosjektet innhentes kunnskap om holdninger til vaksinasjon i tre grupper: Personer som er 65 år eller eldre, gravide og helsepersonell som selv er involvert i vaksinering. Dette for å kunne forstå mer av denne delen av den voksne befolkningens holdninger til vaksinasjon og hva som påvirker kunnskap og holdninger.
Foreldrekurs ved høye ankomster
I dette prosjektet evaluerer vi foreldrekurs i introduksjonsprogrammet tilpasset høye ankomster. Vi spør hvordan dette iverksettes i kommunene, hvem som deltar, hva som er foreldres utbytte og hvilke endringer som eventuelt bør gjøres i opplegget – basert på det vi finner ut.
Inkludering og mangfold i Reitan Retail
Dette forskningsprosjektet skal identifisere hva som fremmer og hemmer inkludering i ulike virksomhetstyper innenfor Reitan Retail. De har ulike typer virksomheter i flere nordiske land og i de baltiske statene. Studien vil omfatte både ulike virksomhetstyper og de ulike landene hvor Reitan Retail er til stede.
Helseintro. En studie for å øke mulighetene i introduksjonsprogram for flyktninger med helseutfordringer

I prosjektet Helseintro er målet å frambringe kunnskap og kompetanse som vil bedre forholdene for flyktninger med helseproblemer i introduksjonsprogrammet, og deres sjanser til å lykkes i arbeidsmarkedet og samfunnet. Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet og Fafo gjennomfører prosjektet i samarbeid med Norges arktiske universitet (UiT).

Evaluering av fagfornyelsen

Fafo, NIFU og Oslo Met gjennomfører en samlet, helhetlig evaluering av fagfornyelsen i yrkesfag. Fagfornyelsen medfører viktige endringer av innhold og struktur i yrkesfagene i videregående skole.

Fullførte prosjekter

Kartlegging av Oslohjelpa i bydel Alna, Bjerke og Søndre Nordstrand
I dette prosjektet skal Fafo, i samarbeid med Samfunnsøkonomisk analyse, kartlegge hvordan Oslohjelpa er organisert og fungerer i tre bydeler i Oslo.
Frivilligheten som informasjonsformidlere til innvandrerbefolkningen under covid-19

Prosjektet skal evaluere ekstraordinære tilskudd til informasjonstiltak for innvandrerbefolkningen i regi av frivillige organisasjoner, og drøfte sivilsamfunnets rolle i forbindelse med covid-19-pandemien. Gjennomføres i samarbeid mellom Fafo og Folkehelseinstituttet.

Følgeevaluering av standardiserte elementer i introduksjonsprogrammet

Ved inngangen til 2021 innføres en rekke standardiserte elementer i introduksjonsprogrammet for flyktninger. Noen er obligatoriske både for kommunene og for deltakerne – andre er frivillige å ta i bruk. Målet er at de standardiserte elementene skal gjøre det enklere for kommunene å planlegge, utforme og gjennomføre gode program.