Kompetanse eller tidsfordriv?
Leif E. Moland
Fafo-rapport 120
Nettutgave
Forskningstema: Livslang læring
Forskere på Fafo: Leif E. Moland
Problemstillinger:
- Hvor finner vi hovedaktørene i norsk voksenopplæring? I arbeidslivet, skoleverket, opplysningsorganisasjonene eller andre steder?
- Hvilke opplysningsorganisasjoner dominerer de ulike opplæringsfeltene? Organisasjonene etter målsettinger. Organisasjonene etter fagområder og volum.
- Hvem er opplæringen rettet inn mot? Deltakere etter kjønn og tidligere utdanning.
- Hva slags type opplæring gir organisasjonene? Tema/emne, nivå, omfang/mengde.
- Hvordan er opplæringen organisert? Læremåte og bruk av lærekrefter. Systematisering i moduler i forhold til annen intern eller ekstern opplæring. Bruk av ulike dokumentasjonsformer.
- Disse spørsmålene utgjør rapportens empiriske fundament. Underveis knyttes de til problemstillinger som:
- Hvordan er organisasjonenes tilbud sett i forhold til generelle behov for voksenopplæring i Norge i 1990 åra? Bidrar organisasjonene til utjevning av utdanningsforskjellene i Norge?
- Virker organisasjonenes opplæringstilbud som: Supplement til skoleverket, men med de samme mål; alternativ til skoleverket, og med andre mål?
- Hvor står organisasjonenes opplæringstilbud i forhold til: Egne målsettinger, lov om voksenopplæring, folkeopplysningsidealene, kommersiell markedsfilosofi?
Utgitt: 1991
Id-nr.: 120