Hovedspørsmålet i prosjektet er: I hvilken grad egner skriftlig-muntlig eksamensform seg bedre for praksiskandidater enn en fem timers skriftlig eksamen, og er det en gjennomførbar eksamensordning for fylkeskommunen?
En hypotese er at dagens ordning med en fem timers eksamen for praksiskandidater kan være en hindring for kandidatene i å ta fag- eller svennebrev, da det er en sammensatt kandidatgruppe med ulik utdanningsbakgrunn, språkferdigheter og arbeidserfaring. Vurderingsformen som prøves ut er ment å gi kandidatene mulighet til å få vist kompetanse på en bredere måte enn det en skriftlig eksamensform kan gjøre alene.
I prosjektet kartlegger vi formål og forventninger til ny eksamensform. Videre sammenligner vi erfaringene fra med ordinær skriftlig eksamen og skriftlig-muntlig eksamen, både fra sensorers og kandidaters ståsted.
Vi beskriver også selve gjennomføringen av den skriftlig-muntlig eksamen.
Prosjektperiode
-
Oppstart:januar 2025
-
Avsluttes:desember 2026