Skip to main content

Evaluering av forsøk med skriftlig-muntlig eksamensform

Hvert år går 6000–7000 personer opp til fag- eller svenneprøven gjennom praksiskandidatordningen. For å få mulighet til å gå opp til fag- eller svenneprøven på denne måten, må man først bestå en sentralt gitt skriftlig eksamen. I dette prosjektet evaluerer NIFU og Fafo en utprøving av en skriftlig-muntlig eksamensform, og undersøker om dette er en bedre måte for disse kandidatene å få vist sin kompetanse på, enn den skriftlige eksamensformen.

Hovedspørsmålet i prosjektet er: I hvilken grad egner skriftlig-muntlig eksamensform seg bedre for praksiskandidater enn en fem timers skriftlig eksamen, og er det en gjennomførbar eksamensordning for fylkeskommunen?

En hypotese er at dagens ordning med en fem timers eksamen for praksiskandidater kan være en hindring for kandidatene i å ta fag- eller svennebrev, da det er en sammensatt kandidatgruppe med ulik utdanningsbakgrunn, språkferdigheter og arbeidserfaring. Vurderingsformen som prøves ut er ment å gi kandidatene mulighet til å få vist kompetanse på en bredere måte enn det en skriftlig eksamensform kan gjøre alene.

I prosjektet kartlegger vi formål og forventninger til ny eksamensform. Videre sammenligner vi erfaringene fra med ordinær skriftlig eksamen og skriftlig-muntlig eksamen, både fra sensorers og kandidaters ståsted.

Vi beskriver også selve gjennomføringen av den skriftlig-muntlig eksamen.

Forskere

Prosjektperiode

  • Oppstart:
    januar 2025
  • Avsluttes:
    desember 2026

Oppdragsgiver

Partnere

Bærekraftsmål