Skip to main content

Lederens rolle i den norske samarbeidsmodellen

Hvordan påvirker lederes utdanning og erfaring samarbeidet på norske arbeidsplasser – og hvilke konsekvenser har dette for produktivitet og fordeling? Dette prosjektet undersøker sammenhengen mellom kjennetegn ved daglige ledere i privat sektor og virksomhetsresultater som lønnsandel og produktivitet. Et sentralt spørsmål er hvilken rolle ledere spiller for å realisere potensialet i den norske samarbeidsmodellen.

Tidligere forskning har vist at samarbeid mellom fagforeninger og arbeidsgivere – målt ved høy organisasjonsgrad og tilstedeværelse av tariffavtaler – kan bidra til en jevn lønnsfordeling og høy produktivitet. Samtidig vet vi mindre om hvordan ledelsens kompetanse og bakgrunn påvirker dette samspillet.

I prosjektet ser vi derfor nærmere på om visse typer ledere – for eksempel med utdanning innen økonomi og administrasjon – har en annen tilnærming til samarbeid enn andre, og hvordan dette henger sammen med virksomhetens økonomiske utvikling.

Vi bruker detaljerte norske registerdata som gjør det mulig å identifisere alle daglige ledere i privat sektor og koble deres bakgrunn til informasjon om virksomhetene de leder og de ansatte som jobber der. Ved hjelp av både beskrivende analyser og metoder som kontrollerer for seleksjon, undersøker vi om forskjeller i lederkarakteristika også gir seg utslag i målbare forskjeller i resultatene til bedriftene.

Prosjektperiode

  • Oppstart:
    mars 2025
  • Avsluttes:
    august 2026

Oppdragsgiver

LO

Partnere

Bærekraftsmål