Dropout from upper secondary education, particularly in vocational education and training, and among boys with immigrant background, is a continuous concern in the public debate. Media’s focus is directed towards political interventions, social inequalities and youth risking permanent labour market marginalisation. In the debates, drop-out has been depicted as the knowledge society’s ‘weak spot’, where the government’s logic of efficiency and economic growth meets the citizens’ hopes for self-realisation and taking charge of one’s life projects. The research conducted at Fafo in this field, seeks to address and problematize our understanding of the phenomenon. What is really dropout, when does it become a problem, and to who? Research interests cover how the education system could and should be designed in order to ensure social inclusion.
Fafo takes part in a broadly composed national research network on dropout, education and the significance of local labour markets.
Kaja Reegård, Jon Rogstad & Kristinn Hegna
Stedlige perspektiver på skoleliv og yrkesfagHyggen, Christer, Lidija Kolouh-Söderlund, Terje Olsen & Jenny Tägtström
Young People at Risk. School Dropout and Labour Market Exclusion in the Nordic countriesBrita Bungum, Ulla Forseth og Elin Kvande (red.)
Den flerkulturelle utfordring: Mellom retten til likhet og lik rett til forskjellOddbjørn Raaum, Jon Rogstad, Knut Røed, Lars Westlie
Young and Out: An Application of a Prospects-Based Concept of Social Exclusion Journal of SocioeconomicsT. Midtsundstad
Oppfølgingstjenesten - hvor vellykket? SpesialpedagogikkJ.B. Grøgaard og T. Midtsundstad
Oppfølgingstjenesten - Quo Vadis?T. Midtsundstad
Felles ansvar, tvang eller god vilje?Lars J. Kirkebøen, Andreas Kotsadam, Oddbjørn Raaum, Silje Andresen og Jon Rogstad
Effekter av satsing på økt lærertetthet på ungdomstrinnetJon Rogstad
IDOL-generasjonenJ. B. Grøgaard, T. Midtsundstad & M. Egge
Følge opp - eller forfølge?T. Midtsundstad
Reform 94 and the Follow-Up Service in NorwayT. Midtsundstad
Reform 94 og oppfølgingstjenesten i NorgeOlsen, O. J., Reegård, K., Seland, I. og Skålholt, A.
Læringsmiljø og gjennomføringOlsen, O. J., Reegård, K., Skålholt, A. og Seland, I.
På sporet av kvaliteter i lærlingenes læringsmiljø og overgang mellom skole og læretidOlsen, O. J. og Reegård, K.
Læringsmiljø og gjennomføring i lærer- og elevperspektiv i tre yrkesfaglige opplæringsløpKaja Reegård og Jon Rogstad
Hvem snakker med de frafalne?