Kompetanse

Fag- og yrkesopplæring

Utdanning er et viktig politisk virkemiddel for å oppnå høy deltakelse i arbeids- og samfunnslivet, og offentlig finansiert utdanning er et kjerneelement i den nordiske velferds- og arbeidslivsmodellen. ...

Gjennomføring og frafall

Frafall fra videregående opplæring er blant de store politiske bekymringene i det moderne Norge. ...

Kompetanseutvikling på arbeidsplassen

Arbeidslivet er i rask endring, noe som forutsetter læring gjennom arbeid. Det er ulike vilkår og rammebetingelser for kompetanseutvikling på arbeidsplassene. ...

Livslang læring

Endringer i arbeidsoppgaver og ny teknologi krever livslang læring. Voksnes deltakelse i det formelle utdanningssystemet for å få etter- og videreutdanning, er som regel avhengig av et godt samarbeid mellom arbeidslivet og utdanningssystemet. ...

Skoleutvikling og elevenes læring

Norsk skole er gjenstand for en rekke tiltak, både fra nasjonalt og lokalt nivå, som er ment å forbedre elevenes læring, læringsmiljø og psykososiale miljø. ...

Nyheter innenfor forskningstemaet Kompetanse

Denne rapporten undersøker og diskuterer tre utfordringer for profesjonsutdanninger som er sentrale i velferdsstaten, nemlig barnevernspedagog, sosionom og vernepleier. Forskerne ser nærmere på kompetansebehov i samfunnet, profesjonenes arbeidslivsrelevans og hvordan utdanningsløpene har utviklet seg gjennom de siste tiårene. Det utforskes også hvordan de som studerer og blir profesjonsutøvere speiler mangfoldet i befolkningen med hensyn til kjønn og etnisitet. På dette grunnlaget drøftes det utfordringer og veier videre for BSV-utdanningene og hvilken rolle de kan spille i framtidas velferdsstat.

Vi inviterte til to dager med seminarer og forskningsstafett om bord på MS Sandnes, 15. og 16. august. Takk til alle som hjalp til og alle som deltok på våre seminarer og forskerstafetten.

Det har vært en reduksjon både i antall og andel seniorer blant undervisningspersonell i grunnskole og videregående skole fra 2010 til 2019. Det er likevel en mindre andel blant seniorene som slutter for å gå over i annen jobb nå enn tidligere, og flere som står i skolejobben karrieren ut. 12 dybdeintervjuer med senior-lærere forteller om at senior-lærere føler seg verdsatt, både av elever, kollegaer og ledelsen ved skolen. Artiklene er basert på Anne Inga Hilsens forskerstafett-etappe på Fafobåten under Arendalsuka 2022.

Treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling skal sikre påfyll av kompetanse til ansatte i utsatte bransjer. Dette for bedre å mestre omstilling og å kunne bli stående lenger i arbeid. Fafo evaluerer i denne rapporten fem av åtte bransjeprogram: kommunal helse og omsorg, industri- og byggenæringen, reiseliv, detalj- og faghandel og elektro-, automasjon-, fornybar- og kraftnæringen. Evalueringen tyder på at utdanningsprogrammene har møtt behovene i bransjene. Programmene har vært populære og nådd deltakere med lav formell kompetanse som ellers kanskje aldri ville tatt etter- og videreutdanning.