Sigurd M. Nordli Oppegaard er forsker på Fafo. Han jobber med spørsmål knyttet til arbeid, arbeidsliv og lønns- og arbeidsvilkår – særlig knyttet til temaer som ny teknologi og den norske arbeidslivsmodellen.
I sitt doktorgradsprosjekt undersøkte han framveksten og konsekvensene av digitalisering og nye forretningsmodeller i drosjenæringen i Norge.
Oppegaard jobber mest med kvalitative metoder som intervjuer, deltakende observasjon og historiske og dokumentbaserte analyser.
Utdanning
Ph.d. i sosiologi, Universitetet i Oslo.
Arbeidsområder
Publikasjoner
Fafo-publikasjoner
Vitenskapelig publisering
Annen publisering (ikke peer-reviewed)
Formidling
Randsonen av arbeidslivet – hva skal til for å få ordna forhold?
Anette (40) kjører taxi til alle døgnets tider: – Jeg har ikke råd til å la være
Arbeidsforhold i taxinæringen
Taxi-sjåfører jobber opp mot 70 timer i uka
Ti år med Uber i Norge – hva nå?
Fafo-publikasjoner
Vitenskapelig publisering
Ekstern formidling
Dato | Kategori | Tittel | Fafo-side |
---|---|---|
05. september 2025 | Kronikker og debattinnlegg
| Randsonen av arbeidslivet – hva skal til for å få ordna forhold? | FriFagbevegelse | |
25. juli 2025 | Intervjuer
| Anette (40) kjører taxi til alle døgnets tider: – Jeg har ikke råd til å la være | NRK.no Featurereportasje om situasjonen for drosjeplattform-sjåfører | |
26. juni 2025 | TV radio podkast
| Arbeidsforhold i taxinæringen | NRK TV: «Dagsnytt 18» | |
22. april 2025 | Intervjuer
| Taxi-sjåfører jobber opp mot 70 timer i uka | FriFagbevegelse | |
19. november 2024 | Kronikker og debattinnlegg
| Ti år med Uber i Norge – hva nå? | Klassekampen.no |
Fullførte prosjekter
Framtidens arbeidsmiljø: Arbeidsmiljøutfordringer ved digital arbeidsorganisering i ulike ansettelsesformer. Et konseptuelt rammeverk for nordiske tilsynsmyndigheter
I dette prosjektet vil Fafo undersøke hvilke konsekvenser ABE-reformen har fått for tilskuddsvirksomhetene innen musikk- og scenekunst. Vi vil studere bakgrunnen for at tilskuddsvirksomhetene i kultursektoren ble trukket inn under ABE-reformen og hvilke begrunnelser som er gitt for dette. Vi vil også forsøke å belyse i hvilken grad det er reist spørsmål ved eller ført noen diskusjon om ABE-reformen som virkemiddel kommer i konflikt med den særstillingen som kulturinstitusjonene står i.
Sammen med TØI skal Fafo kartlegge konsekvensene av omreguleringen av drosjemarkedet. Prosjektet er initert av TØI og Fafo, og finansiert av YTF, Norges Taxiforbund, LO og TØI.
Hvordan kan partssamarbeidet bidra til vellykkede digitaliseringsprosesser?
Major changes in technology, economic contexts, workforces, and the institutions of work have come in ebb and flow since well before the first industrial revolution in the 18th century. Yet, many argue that the changes we are currently facing are different, and that the rise of digitalized production will entirely transform our ways and views of work.