Endringer i arbeidsoppgaver og ny teknologi krever livslang læring. Voksnes deltakelse i det formelle utdanningssystemet for å få etter- og videreutdanning, er som regel avhengig av et godt samarbeid mellom arbeidslivet og utdanningssystemet. I Hovedavtalen mellom LO og NHO er kapittelet om kompetanseutvikling viet til etter- og videreutdanning. Den viser til at det er bedriftens ansvar i samarbeid med de ansatte å foreta kompetansekartlegging og initiere eventuelle tiltak.
Med etterutdanning menes vedlikehold av kompetanse innenfor nåværende stilling, mens videreutdanning omfatter formell kvalifisering for nye oppgaver i og utenfor bedriften. Arbeidsmiljøloven har regler om rett til utdanningspermisjon. Samtidig er støtte til livsopphold en utfordring for mange arbeidstakere som trenger og ønsker å ta mer utdanning.
Selv om det investeres mye i kompetanseutvikling, er Norge, ifølge produktivitetskommisjonen, i ferd med å miste forspranget til land som har satset på utdanning og livslang læring de siste årene. Det er derfor stor politisk oppmerksomhet rundt dette området. En annen viktig problemstilling er at det ifølge Lærvilkårsmonitoren er de med høyere utdanning som i størst grad etterspør mer utdanning og opplæring, mens en del med mindre utdanning i mindre grad etterspør slik opplæring. Fafo har blant annet kartlagt hvordan bestemmelsene i tariffavtalene praktiseres. Noen tariffavtaler har bestemmelser om egne etter- og videreutdanningsfond, og bruken av disse er også kartlagt. Hvordan partene på arbeidsplassene generelt samarbeider om kompetanseutvikling, er et viktig forskningsfelt for Fafo. På dette området arbeider Fafo blant annet med evalueringen av trepartsbransjeprogrammet «Lære hele livet», som er et viktig virkemiddel innenfor kompetansepolitikken.
Bernt Bratsberg, Torgeir Nyen & Oddbjørn Raaum
Economic returns to adult vocational qualificationsTove Mogstad Aspøy
Job quality through upskilling?Tove Midtsundstad
A review of the research literature on adult learning and employabilityTove Midtsundstad & Roy A. Nielsen
Lifelong learning and the continued participation of older Norwegian adults in employmentRichard dejardin, Dorothy Sutherland Olsen og Tove Midtsundstad
Active ageing and older learners – skills, employability and continued learningBernt Bratsberg, Torgeir Nyen & Oddbjørn Raaum
Adult Vocational Qualifications Reduce the Social Gradient in EducationAnna Hagen Tønder & Tove Mogstad Aspøy
When Work Comes First: Young Adults in Vocational Education and Training in NorwayT. Midtsundstad
Tiltak for å holde på eldre arbeidstakere | 2015 Norsk arbeidsliv i turbulente tider | Les mer/Read moreSvalund, J., G. B. Casinowsky, Dølvik, J. E. Håkansson, K,Jarvensivu, A., Kervinen, H., Møberg, R. J., Piirainen, T.
Stress testing the Nordic models: Manufacturing labour adjustments during crisisMorten Lassen, Martin Ehlert, Ari-Matti Näätänen & Anna Hagen Tønder
Further Education and Training in Denmark, Germany, Finland, and Norway | 2022